Zdravá střeva jako základ šťastného života

S různými „zdravými“ knihami se v poslední době roztrhl pytel. Zdravá střeva, zdravý život – to je ale trochu něco jiného. Autor Joachim Bernd Vollmer v prvé řadě ukazuje, jak by tělo, potažmo střeva měla správně fungovat. Jak samo sobě dokáže pomoci, jak se hlásí o pozornost a kdy už neutišitelně křičí. Začíná to tím nejzákladnějším, tedy jídlem, respektive tím, jak to vypadá od okamžiku, kdy ho vložíte do úst až po koncový produkt.

Možná budete překvapeni, čím vším sami sebe sabotujeme v honbě za zdravím. Vybavíte si popisek „obohaceno o vlákninu“? Nejspíš ano a vyvolává to v nás pocit, že to přeci musí být zdravé, ať už se jedná o cokoliv. Vláknina se skládá z celulózy, což jsou vlastně dřevěné piliny. Umíte si představit, že byste měli sníst denně 30g pilin? Já tedy ne. To, co se zrodilo jako spásná myšlenka ze studií v šedesátých letech, se stalo moderním trendem, který může mít paradoxně opačný vliv na naše střeva, než bylo zamýšleno. A nejde jen o vlákninu.

Celá kniha je pojata jako průvodce naším zdravím. Od historických a biologických faktů až po realitu moderní doby a toho, co všechno je nám věda schopna nabídnout. Ale nejen ona. Autor se zaměřuje na to, jak moc se dnešní společnost snaží být fit, „dopuje“ se potravinovými doplňky, ale zapomíná na to, co by nám k udržení a zlepšení zdraví mohla nabídnout příroda. A především lokální potraviny. Citrusy jsou fajn, ale lepší službu našemu organismu prokáží jablka, rybíz nebo třeba angrešt.

Velice čtivou formou autor představuje zažívací a trávicí systém jako autonomní jednotku, která se více či méně hlasitě hlásí o naši pozornost. Nijak zvlášť nekritizuje výživové směry, jen ukazuje, co a jakým způsobem působí na naše střeva a jak se tomu dá předejít, případně, jak již vzniklé škody napravit. Až si půjdete dát snídani, zkuste se zamyslet nad tím, co by asi váš trávicí systém řekl ještě před tím, než ji vložíte do úst. Po přečtení možná přehodnotíte svůj pohled na své „zdravé“ stravování. Hlavní myšlenkou celé knihy je ale toto: Jezte tak, abyste byli šťastní a vaše střeva vám za to budou vděčná.

Autorka: Kristýna Pekárková