Ve světě nesmrtelných je rodina a láska hříchem

Jan je členem elitní jednotky Nesmrtelných, která se ve světě, jenž nezná stárnutí a smrt, stará o trestání toho největšího z prohřešků – zplození dítěte. V beznadějně přelidněné společnosti totiž rodič musí život dítěte vyměnit za vlastní a to je právě Janovým úkolem – všechny hříšníky vystopovat a potrestat, jak zákon žádá. Ne všechny úkoly je ale možné splnit a morální zábrany jsou někdy překážkou. A proto se z Jana brzy stává uprchlík, který se skrývá před systémem, jemuž předtím tak oddaně sloužil.

Vyzradit cokoli z příběhu znamená ochudit čtenáře o úžasný zážitek. Dmitry Glukhovsky totiž opět vytvořil mrazivě reálný příběh, který vás přilepí ke každé stránce. Po Metru 2033 přichází s další variantou budoucnosti – na první pohled možná mnohem optimističtější, ale na ten druhý daleko děsivější. Protože jaký úděl člověku zbývá, když nemůže zemřít, zůstává navždycky mladý, ale zároveň nežije pro nikoho blízkého, nemá partnera ani děti? To, co může na první pohled vypadat jako obyčejné sci-fi, je ve skutečnosti poměrně hlubokým zamyšlením nad hodnotovým žebříčkem člověka, nad naší touhou mít stále více.

To všechno je navíc zasazeno do perfektně promyšleného univerza, ve kterém se Evropa stejně jako Amerika proměnila v jedno velké město, protože na nějaké hranice zkrátka není místo. Tisíce obřích věží, které jsou propojeny tunely s ultrarychlými vlaky a výtahy, nejsou ideálním prostředím pro ty, kteří jako Jan trpí klaustrofobií. Prostor je totiž to, co lidstvu chybí nejvíc, a tak si ho můžou dopřát jen ti nejbohatší. A co může vyrůst odebraných dětí, které dospívají v přísných internátech, jež by se daly snad označit za koncentrační tábory pro nejmladší?

Jak se jednou ponoříte do čtení, Glukhovsky si vás omotá kolem prstu. Na každém rohu čeká překvapení prokreslené jeho bohatým jazykem, který však ubíhající vyprávění s několika časovými rovinami nijak nezpomaluje. Budoucnost je nutnost… vlastně pro každého, protože každý si zde přijde na své – filosof, milovník fantastiky, erotiky i napínavých thrillerů. Všeho má tato kniha na rozdávání, a tvoří tak jednoznačný hit sezóny.

Autorka: Kateřina Stupková