The Scorpio Races

Nová kniha Maggie Stiefvaterové, autorky trilogie Mrazení-Váhání-Splynutí, je úchvatná! Narazila jsem na ni úplně omylem při brouzdání na Pinterestu, kde jsem objevila obálku italského vydání. A když jsem se podívala do zelených očí dívky na obálce, věděla jsem, že ji hned musím číst.

Maggie svůj příběh staví na staré skotské legendě o koních, kteří přicházejí z moře – tzv. capaill uisce [coppe ishka]. Jsou velcí, silní, rychlí, nekontrolovatelní a nebezpeční. Moře je volá zpátky, muži se jim snaží vládnout a pláže se při mnoha nehodách barví do ruda. Celá scenérie je fiktivní. Netušíme, kde smyšlený ostrov Thisby leží, netušíme ani, v kterém čase se nacházíme (lidé mají auta, rádio, ale nikde není zmínka o internetu nebo televizi, občas se zdá, že jsme o mnoho let dál, jindy zase v hluboké minulosti). Každý rok se muži přihlašují se svými vodními koňmi do závodu smíření s možností, že živí neuvidí cíl. Letos bude ale všechno trochu jinak.

Do příběhu se nám zamíchá mladá dívka Kate „Puck“ Conolly, která po smrti svých rodičů žije se svým mladším a starším bratrem. Jednoho dne se nejstarší Gabe rozhodne opustit ostrov a najít si práci na pevnině a chvíli na to Puck zjistí, že kvůli dluhům mohou přijít o dům. Aby zabránila obojímu, přihlásí se do závodu se svojí klisnou Dove a vzbudí nemalý poprask – první žena v historii závodu a navíc bez vodního koně. Kurz na výhru je vypsán 45:1 v její neprospěch. Druhou část příběhu vypráví Sean Kendrick, který ztratil při závodech otce a zároveň na stejném krvavě rudém koni vyhrál 4 ročníky. Pracuje ve stájích tyrana Malverna, který oficiálně jeho koně Corra vlastní. Pokud Sean vyhraje i letos, bude si konečně moci Corra odkoupit a od Malverna se osvobodit. Jednoho dne se Puck a Sean potkají a je jasné, že pokud vyhraje jeden, ten druhý přijde o všechno.

„Pověz mi, jaký to je. Myslím dostih.“

Je to bitva. Skrumáž koní a chlapů a krev. To nejrychlejší a nejsilnější, co zbylo po dvou týdnech příprav na písku. Do tváře vám chlístá příboj, na kůži cítíte smrtící kouzlo listopadu, namísto tlukotu srdce slyšíte štíří bubny. Je to rychlost, pokud vám přeje štěstí. Je to život a je to smrt, nebo obojí, a nic se tomu nepodobá.

Book Trailer:

Knížka je docela dlouhá na tak málo bohatý děj. Vlastně, mnoho se toho nestane, ale nevadí. Maggie píše v obrazech a vtahuje vás do příběhu i jednotlivých scenérií tak, že ucítíte písek v očích a vítr ve tváři. Je to přesně ten druh příběhu, který čtete ne proto, že chcete vědět, co bude dál, ale proto, že si chcete vychutnat každou stránku. I přes všudypřítomnou smrt i silné pouto mezi Puck a Seanem nelze knihu zaškatulkovat jako „akční“ nebo „romantickou“. Je prostě jen poetická, něžná, melancholická i depresivní. Sama autorka říká, že atmosféru knihy nejlépe vystihuje píseň An Toll Dubh. A má pravdu, skrývají se v ní všechny pocity, na které v příběhu narazíte. Zkuste i playlist na iTunes.

Vývoj vztahu Puck a Seana je zvláštní, obejde se téměř beze slov a skrývá se v gestech a náhodách. Popis celé komunity ostrova, jeho zvyků, hierarchie, nepřátelství i lásky je nepřímý. Autorka vás nechá objevovat všechna zákoutí malého města a jeho obyvatel postupně a nenásilně, jako byste právě přijeli na návštěvu a občas si něčeho všimli. I tak dokonale pochopíte motivy hlavních postav i celou situaci.

Vidím Kate jasně před sebou, jak stojí na kameni vedle Peg Grattonové a neústupně čelí Eatonovi a zbytku dostihového výboru. Nevzpomínám si, že bych já kdy projevil takovou odvahu, a je mi stydno. Kate mě ve skutečnosti fascinuje a zároveň odpuzuje: Je zrcadlem mě samotného i dveřmi do části tohohle ostrova, se kterou nemám nic společného. Je to, jako když se mi podívala do očí kobylí bohyně: cítil jsem, že mám v sobě kus vlastního já, který neznám.

Už v září vyjde knížka česky v nakladatelství Argo. Rozhodně ji musíte mít!

Maggie Stiefvaterová se narodila v roce 1981 ve Virginii. Vystudovala historii na Mary Washington College, hraje na flétnu, klavír, harfu a dudy. Je vdaná, má dvě děti, čtyři psy a staré Camaro, kterému říká Loki. Miluje mytologii, která výrazně proniká do jejích knih. Zatím má na kontě 3 série – The Shiver Trilogy, The Raven Boys a Books of Faerie. Všechny její knihy nesou jasný rukopis autorky, a pokud se vám alespoň jedna líbila, ostatní budete zbožňovat úplně stejně.

Hodnocení: 98 %

Autorka: Olga Biernátová

Zdroje obrázků: Maggiestiefvater.com