Štyri farby mafie

2. 11. 2013 v 20.52

Ak by som vám neprezradila, že ide o novú severskú detektívku, pravdepodobne by ste na to pri knihe Mentalista sami neprišli. Chýba tu nielen pochmúrna atmosféra a riešenie sociálnych otázok, ale dokonca ani hlavná postava nie je podivný policajný inšpektor riešiaci vlastné problémy.

Namiesto toho vás chcem zoznámiť s Alexom Kingom, odborníkom na ľudské správanie a komunikáciu. Počas jeho kurzu bol zastrelený jeden z jeho účastníkov. Polícia (komisár Hellmark a inšpektorka Nina) zistia, že v meste úradujú vydierači, sľubujúci smrť bohatým občanom. Jedinou možnosťou je vykúpiť sa obrovskými sumami.

Okrem toho sa niečo zvláštne deje s Helmarkovým bratom - novinárom, ktorý zrovna pracuje na biografii šéfa organizovaného zločinu. Ako to v správnej detektívke býva, situácia sa zauzľuje a Alex King sa stane súčasťou vyšetrovania oboch prípadov, aby pomocou psychologických nástrojov pomohol odhaliť profily hľadaných osôb.

Autor knihy, Thomas Erikson, nie je síce v písaní žiadny začiatočník, ale Mentalista je prvá kniha, ktorú sa mu podarilo vydať. Jeho povolaním v reálnom živote je práve práca konzultanta a mnohé z nej prenáša aj do postavy Alexa Kinga. Psychológia podľa Jungovej teórie tvorí zvláštnu pridanú hodnotu celej knihe. V pasážach, kde Alex priamo v praxi používa triedenie ľudí do 4 farebných skupín (každá farba znamená iný typ osobnosti), sa rýchlo pristihnete pri tom, ako sa snažíte zistiť o sebe, aký typ ste. Samozrejme, tieto charakteristiky nie sú len nejako sucho popísané v nejakej tabuľke, ale jednoducho zakomponované do deja.

O organizovanom zločine sa tu tiež dozvedáme veľmi decentne a trochu inak, ako sme zvyknutí. Nestretnete sa s typickými hulvátskymi gorilami, ktoré si tvrdo presadzujú svoju silu. Je to hlavne fungujúci podnik so všetkým, čo k nemu patrí. Možno vám to trochu naruší vašu predstavu o klasických mafiánoch, bafkajúcich cigary a popíjajúcich whisky, ale o to je to zaujímavejšie.

Pri čítaní knihy som nielen že nemala pocit, že nečítam severskú detektívku, ale ani dokonca detektívku ako takú - hoci po zloduchoch sa pátra na každej strane. Neobvyklé zakomponovanie psychologických motívov do napínavého príbehu, črtajúci sa vzťah medzi Ninou a Alexom a mafia vykreslená ako skvelý biznis môžu za to, že Mentalista nezapadne do prepchatej poličky krimi románov, ktoré sú písané podľa jednej šablóny.

A pre nás čitateľov je to jedine dobre.

Hodnocení: 75 %

Autor: Monika Zbínová