Recept na spokojené stáří

7. 11. 2016 v 13.26

Cameron Diaz je jednou z nejznámějších a nejlépe placených hollywoodských hereček. Kromě práce herečky a modelky se ale věnuje i psaní příruček pro ženy – po knize Body Book, ve které radila, jak se starat o své tělo, přichází na trh Longevity Book, aneb kniha, která ženy provede procesem stárnutí.

Je vám přes čtyřicet a máte pocit, že jste stále unavenější? Vaše tvář se pokrývá vráskami, kila naskakují, hůř se vám ráno vstává a vlastně vás bolí kde co? Vězte, že to není nic nenormálního, jsou to běžné příznaky stárnutí. Jak se ale se stárnutím naší tělesné schránky vyrovnat? Právě s tím se snaží poradit americká herečka a modelka Cameron Diaz v knize Longevity Book, kterou napsala spolu se svou přítelkyní a autorkou svépomocných příruček Sandrou Bark. Obě dvě se na celý problém vrhly z gruntu, navštívily celou řadu vědeckých pracovišť, včetně NIH (Národního institutu zdraví) a všechny otázky týkající se ženského těla a jeho změn v průběhu života konzultovaly se specialisty. Při psaní ale vycházely i ze svých vlastních životních zkušeností.

Kniha je rozdělena do tří dílů. První se věnuje fenoménu dlouhověkosti, který je v dějinách lidstva něčím zcela novým a společnost se s ním teprve učí pracovat a sžívat. Druhá část knihy se zabývá otázkami biologie stárnutí. Čtenářky si zde zopakují hodiny biologie, dozví se vše o buňkách, genech, hormonech, antioxidantech, telomerech. Celá jedna obsáhlá kapitola je věnovaná menopauze, jejím příznakům a stádiím. Třetí část pak přináší praktické návody, jak si delší život lépe, ve zdraví a psychické pohodě užít. Jsou to jednoduché, ale účinné postupy, které lze shrnout do stručného: přiměřený pohyb, zdravá a dobrá strava, dostatek spánku a odpočinku, vyhněte se stresu, kouření a průmyslově zpracovanému jídlu.

Kniha je psána přístupným a konverzačním tónem, nejdůležitější věci jsou zdůrazněny v samostatných graficky odlišených odstavcích, součástí příručky jsou ale i obrázky a nákresy, zejména ve druhé kapitole věnované biologickým aspektům stárnutí. Longevity Book je docela příjemná kniha. Nečekejte v ní ale žádné návody na to, jak vypadat v padesáti o třicet let mladší, nebo jak za pomoci drahé kosmetiky a zákroků plastické chirurgie vyzrát na přicházející roky. Autorky berou stárnutí jako nezbytnou součást života, kterou není třeba skrývat, je ale fajn užít si toto životní období v dobré kondici a psychické pohodě. Kniha nabízí dostatek informací o fungování ženského těla, o tom, jak rozdílně na ženy působí léky, psychické podněty nebo rodičovství. I díky knize se čtenářky mohou naučit svému tělu více rozumět a chápat, co je v budoucnu čeká a nemine.

Myslím, že je dobře, že podobné knihy vycházejí, vzhledem ke stárnutí populace je dané téma čím dál aktuálnější, hollywoodská celebrita v roli autorky by mohla příznivě zapůsobit na prodej a celkovou čtenost knihy. Doporučuji ženám ve věkové kategorii 40+, sama se k některým kapitolám knihy budu určitě ještě vracet.

Hodnocení: 75 %

Autorka: Hana Kubíková