Reakce na zlý skutek na sedm písmen

10. 8. 2016 v 09.00

Batmanovi táhne na osmdesátku a od doby, kdy Detective Comics #27 vstoupil na scénu, mu do úst vkládala repliky pěkná řádka scenáristů. A plášť mu šilo hned několik tu více, tu méně výrazných kreslířů. Kam zařadit nově vydaný Rok nula - Temné město?

Díly, které se začaly objevovat po restartu u DC, tedy v projektu New 52, a které rozhodně patří mezi ty vůbec nejlepší, se pojí se dvěma jmény: Scott Snyder a Greg Capullo. U nás si Batmana rozebírají dvě nakladatelství, BB/art a CREW, přičemž druhé zmíněné má štěstí, že si ulovilo právě Snyderovu kolekci. Po Sovím tribunálu, Sovím městě, Smrti rodiny a Tajném městě se do češtiny přeložilo i Temné město, kniha o nemalé tloušťce, 256 stranách. Ačkoliv by Temné město mohlo fungovat i samo o sobě, plnohodnotně si jej vychutnáte ve spojení s předchozím dílem diptychu, Tajném městě. Už proto, že na sebe oba tituly navazují a tedy přirozeně dochází k řadě odkazů, kdy „dvojka“ směřuje k informacím, jež jsme získali v „jedničce“.

No ale pojďme k tomu podstatnému. V úvodu zaznělo, že právě Snyderova série patří k tomu nejlepšímu. (A jestli začínáte s Batmanem, mohlo by dokonce jít o kolekci, kterou byste si měli otevřít hned zkraje.) Scott Snyder, s veškerou úctou k variacím počátků, které má na svědomí například Frank Miller, utváří zrod temného rytíře, bez nánosu zbytečného patosu nebo dokonce i fantastiky. Vlastně docela v intencích poetiky, kterou filmovému Batmanovi vtiskl Christopher Nolan, buduje temný a nemálo realistický příběh o motivech, jež Bruce Wayna vedou k činům pod maskou netopýřího muže. Temné město jeho zrod a až osudovost mise pečlivě vykresluje, a to aniž by zapomínalo, že od Batmana očekáváme i kopance, napětí a ano, zkrátka pořádnou dávku akce.

Scott Snyder se v Temném městě věnuje nejen úhlavnímu nepříteli, Riddlerovi, ale přivádí na scénu i Doktora Smrt, prvek spíše hororový. A dokonce dokáže ve vyprávění odhalit charakter policisty Jima Gordona (a dostat se ke zrodu jeho přátelství s Batmanem) a seskládat další paletu charakterů, které nepůsobí ani trochu ploše. Obdivuhodnou scenáristickou práci nicméně neberte jako jediný důvod, proč si Temné město přečíst. Snyder totiž opět spolupracoval s Gregem Capullou a obrázky (no, spíše obrazy) mají přesně ten punc temnoty a osudovosti, jakou si Batman zasluhuje. Komiks sice postrádá humor, ale od toho Batman vlastně ani není, o to důraznější je v řešení morálních dilemat a na několika místech dokonce i v brutalitě.

Rok nula - Temné město zkrátka není možné opomenout, pokud to s Batmanem myslíte vážně.

P.S.: Jo a ještě řešení hádanky z nadpisu. Reakce na zlý skutek o sedmi písmenech je odplata