Puberta po anglicku

10. 1. 2016 v 12.53

Dospívání není jednoduchá záležitost. Víme to všichni. Taky víme, že rodiče jsou v našem životě ti, od kterých se učíme. Ale i přesto se některým věcem musíme naučit úplně sami. Jako právě Johanna.

Čtrnáctiletá Johanna Morriganová není tak úplně normální holka od vedle. Je z pěti dětí, její matka trpí poporodní depresí a její otec pobírá na celou rodinu sociální dávky za to, že předstírá těžkou invaliditu. Prostě taková nenormální britská rodinka žijící v zapadlém městě jménem Wolverhampton.

Johanna není moc hezká, spíš ji většina vrstevníků označuje za tu ošklivou, tlustou a po posledním fiasku v televizi také naprosto praštěnou holku ze sousedství. Přitom Johanna nechce nic jiného, než najít v životě nějaký ten smysl… jo a taky by si dost přála mít s někým sex. Jenže je jí teprve čtrnáct, takže jí nezbývá nic jiného než co možná nejčastěji masturbovat. Za ty roky je v onanii hotovou přebornicí.

Většina jejích nápadů na to, jak finančně zabezpečit rodinu (když už se k tomu její otec moc nemá), skončí prakticky v zárodku. Jenže Johanna se nevzdává a brzy si splní svůj sen a dostane se do Londýna. Tam začne pracovat pro hudební magazín a její život nabere úplně jiné obrátky… hlavně tedy ty sexuální.

Caitlin Moranová to udělala zase. Napsala knihu plnou břitkého, syrového humoru ze života a věřím, že si to parádně užila. Ačkoliv hned v úvodu píše, že je většina věcí, dialogů i postav smyšlená, je z příběhu jasně cítit inspirace vlastním životem. Do jaké míry jsou ovšem všechny ty věci vymyšlené, ví jenom ona a ti, kdo ji v životě potkali.

Moranová je už prostě taková. Nebojí se problémy popisovat pravými jmény, pitvá nejen ducha společnosti ale i váš vlastní a nutí vás se nad jednotlivými kapitolami buď děsivě zubit, nebo koulet očima. Buď ji milujete, nebo nesnášíte, žádné uprostřed nejspíš neexistuje. Já se na každou její knihu těším, protože mi je blízká a věřím, že kdybych ji viděla osobně, hodně bych si toho od ní odnesla. I když s ní úplně ve všem nesouhlasím, má přesně ten životní ráz, který se v knihách výborně čte.

Jak stvořit dívku je příběh jedné čtrnáctileté holky, co hledá samu sebe, občas pořádně padá na hubu, ale vždycky vstane a jde dál za další výzvou. Každou svou životní zkušenost dokáže přirovnat k nějaké knize, kterou přečetla, anebo k písni, kterou do ní vtloukl její otec nebo doba. Objevuje novinky života a taky se vydává na jistá sexuální dobrodružství, prostě jedna nespoutaná britská puberťačka. Knihu doporučuju všem, co mají zdravý životní nadhled a rádi se pobaví. Nebudete litovat.

Autorka: Petra Sýkorová

Soutěž (ukončena)

Úplná pravidla soutěže