Pro těch pár Světlých dnů stojí za to číst

2. 8. 2013 v 13.03

Světlé dny našich životů jsou krátké okamžiky na pozadí dnů temných. Pohádkové dětství nestřídá bezstarostné mládí, to pravda vykopla lež a zradu a staré rány se otevřely víc, než mohou tři mladé duše najednou vstřebat.

Román Zsuzsy Bánkové je krásným poděkováním dětství, vzpomínkou na letní dny plné slunce, bezstarostných her a kamarádských rituálů. Je příběhem třech přátel, které osud svedl dohromady a neměl je nikdy rozdělit. Je snovým vyprávěním o životním období, vyvolávajícím ve čtenáři pocit, že se vrací do vlastního dětství, kam najednou zcela přirozeně zapadají i Seri, Aja a Karl, jejich matky a městečko Kirchblüt. Jenomže dny nejsou jen světlé.

Co v dětství hrdinové knihy nevnímali, zjišťují s bolestným poznáním coby čerstvě dospělí studenti. Celý jejich svět se mění a jistoty, které doma čekaly, už jistotami nejsou. Karl celý život trpěl pocitem, že zmizení bratra i rozchod rodičů jsou jeho vina, Seri po dlouhých letech bez otce zjišťuje pravou příčinu jeho výletů do Říma a Aja poznává, jak chutná hořkost jedné lži od vlastního otce, k jehož krátkým každoročním návštěvám upírala celé své bytí.

Ale nejsou to jen tři kamarádi, jejichž osudy nám vypravěčka Seri poodhaluje. Důležitou roli hrají jejich matky, a to především Évi, bez níž by nebylo společné dětství plné světlých dní. Hlavní postavou vlastně není ani vypravěčka Seri, ani její nejlepší kamarádka Aja. Tou zásadní osobou je právě Évi, maďarská emigrantka, bývalá cirkusačka a negramotná Ajina matka, bez níž by se rodiče ostatních dětských hrdinů nedokázali vrátit do vlastních životů a nalézt své světlé dny. Paradoxně je to právě Évi, kdo nakonec trpí nejvíc.

Kniha je vlastně takový román neromán. Postrádá dialogy, postrádá hlavní zápletku, nemá jediného hrdinu. Čtenáře provádí po rozlehlých polích, náměstí v Kirchblütu i rozpálených římských uličkách se samozřejmostí, plynulostí a nenásilným opakováním podstatných momentů i na první pohled nepodstatných detailů. A vzbuzuje ve čtenáři stále pocit, že se něco důležitého teprve stane, že „to“ teprve přijde. Když knihu dočtete, dojde vám, že „to“ přicházelo po celou dobu, nenápadně a nevtíravě. Pocit po zaklapnutí knihy se nedá popsat, ten se musí jedině prožít. S Ajou, Seri, Karlem, jejich milovanou Évi a světlými dny, pro které stojí za to číst.

Autorka: Gabriela Manová