Připravena? Už od narození!

7. 10. 2016 v 11.41

Profesionální zápasnice ve smíšených bojových uměních Ronda Rouseová se na svém sportovním vrcholu rozhodla napsat knihu, která nechává nahlédnout jak do jejího soukromí, tak čtenáře zároveň motivuje.

Ronda svou knihu rozdělila do kapitol, přičemž každou nazvala nějakým svým mottem, životním moudrem, či radou. Daná kapitola se pak celá věnuje právě svému názvu, přitom ale pozvolna a většinou chronologicky poodkrývá i Rondin život již od útlého dětství. Ronda se zastavuje u důležitých událostí, které ji nějakým způsobem ovlivnily, u mnoha z nich až zapomenete, že čtete autobiografii, a máte na chvíli pocit, že čtete nějaký fiktivní příběh z pohledu hlavní hrdinky.

Kdo už o Rondě slyšel před přečtením této knihy, ví, že jde o sebevědomou a úspěšnou sportovkyni. Nikoho tak nepřekvapí, že z knihy ta sebejistota přímo srší. Nejde ale o to, že by Ronda byla arogantní. Potom, co se dozvíte o jejích životních i sportovních útrapách vám bude jasné, že si toto zdravé sebevědomí poctivě vydobyla (nebo vybojovala v ringu) a nepřekvapí vás ani to, že rozhodčím na otázku Připravena?“ před zápasem odpovídá: „Už od narození!“ Sama chce, aby čtenáři této knihy dospěli k něčemu podobnému. Motivuje nás, abychom v životě dosáhli svých cílů a zároveň byli lidmi se srdcem na správném místě, což může znít jako klišé, obzvlášť od někoho, kdo se v ringu soupeřkám nebojí lámat ruce, ale během čtení zjistíte, že si tato skoro až „superžena“ na nic nehraje. Přestože se zdravé sebevědomí v Česku často považuje za aroganci, Ronda se postará o to, aby čtenáři viděli, že správně sebevědomý člověk to může v životě dotáhnout daleko.

Nemusíte být fanoušky bojových umění či juda, aby ve vás Ronda při čtení vyvolala mnoho emocí. Brilantní popis toho, jak se cítila, když přišla o otce, nebo když se připravuje na zápas s nepříjemnou soupeřkou, či když už jí dokonce hledí do očí, to vše vás zvedne ze židle. A to právě proto, že je Ronda pouze člověk, tak jako my všichni, a cítí stejné emoce jako my, tedy strach, zlost, ale také lásku a radost. Jak už jsem zmínila výše, tím vším nás chce autorka motivovat.

Mě kniha už po první kapitole naprosto pohltila, což jsem vůbec neočekávala, protože jsem toho o Rondě věděla pouze málo a o bojových sportech ještě méně. Nebylo to tedy proto, že by kniha nechávala nahlédnout pod pokličku bojových sportů, ale proto, že je tak dobře napsaná, že se hned na začátku vžijete do hlavní hrdinky a pak už s ní prožíváte všechno, co si pro ni život přichystal. V Rondě se najde každý, ať už v jejích rodinných problémech, nešťastných vztazích, těžkých trénincích nebo pocitech z vítězství. I proto si myslím, že tato kniha může zaujmout opravdu každého.

Hodnocení: 87 %

Autorka: Michaela Vavřinová