Precizně střižené rodinné drama

Na rodině Whitshankových není nic pozoruhodného, nikdo z nich není slavný, mimořádně inteligentní nebo nezvykle krásný, ale jako většina rodin i oni mají pocit, že jsou výjimeční. Hlavní část vyprávění se točí kolem Abby a Reda a jejich čtyř dětí, velkou roli zde hraje zejména syn Denny, který se do rodiny opakovaně vrací a zase ji zklamanou na neurčito opouští. Nahlédneme ale i dál do minulosti, do 20. let minulého století, kdy se Redovi rodiče usadili v Baltimoru a snažili se se ctí proplout hospodářskou krizí, nebo na počátek nového století k Abbyiným a Redovým vnoučatům. Jako nit se pak knihou vine příběh domu, který zakladatel rodiny Junior postavil pro svého bohatého zákazníka a následně získal do svého vlastnictví. Mezi řádky se řeší i obecnější témata – jak se vyrovnat se stárnutím, jak odlišně vnímají život a práci jednotlivé generace nebo jak se mění celá současná Amerika.

„Dneska se zeptáš lidí na jejich děti a vidíš, jak si přejí, abys to nedělala. Říkají: No, náš syn zrovna promoval na Yale, ale v tuhle chvíli je, hm… a pak se ukáže, že pracuje jako barman, nebo někde vaří kafe, a až moc často se chystá zase nastěhovat domů.“

Děj není chronologický, střídají se v něm různá časová období i vypravěči. První polovina ubíhá v poklidném tempu bez větších dějových zvratů. Čtenáři si tak naplno vychutnají výborné vykreslení všech postav, které je připraví na skvělý zážitek v druhé části. V románu, který stojí především na kvalitním příběhu bez velké akce, udrží váš zájem brilantní dialogy a schopnost ironie a těšíte se na každou další stránku. Anne Tylerová napsala 20 knih a téma rodinných vztahů je jí vlastní. I ze zážitků, které prožívá každá druhá rodina, a záležitostí všedních dní dokáže vykřesat výborný příběh, který se dostal do užší nominace na Man Bookerovu cenu.

Nečekejte přehnaná dramata a erupce emocí, příběh plyne, občas přeskakuje, ale rozhodně vás nebude nudit. Nečtěte příliš rychle, dejte si na čas s poznáním rodiny, jejích zvyků a jednotlivých postav a na konci budete překvapeni, jak moc vám všichni přirostli k srdci.

Autorka: Monika Havlasová