Peter May: Skála

Detektivní zápletku románu tvoří vražda, jež se příliš nápadně podobá případu z Edinburghu. Ten vyšetřuje detektiv Fin Macleod, který je povolán i k dalšímu pátrání. Radost z toho ale příliš nemá. Vražda se tentokrát totiž stala v jeho rodné vesnici na ostrově Lewis, odkud před osmnácti lety utekl a neměl v plánu se tam někdy vracet. A aby toho nebylo málo, obětí je Finův bývalý spolužák, který Fina a jeho kamarády celé dětství a dospívání šikanoval.

Detektiv přesto na ostrov přijíždí a doufá, že mu práce pomůže zapomenout na čerstvou rodinnou tragédii. Jenže netuší, že setkání se starými známými rozvíří vzpomínky a ukáže mu dávné události v novém světle. Spolu s vyšetřováním vraždy Fin odhaluje tajemství, jejichž součástí je i on sám. A minulost je najednou přítomná více, než by si kdo na ostrově přál.

V důmyslném propojování přítomnosti s minulostí ukazuje May svou schopnost vystavět příběh na pevných základech napínavosti a překvapivosti. Dvě linky spojující dětství a dospívání hlavního hrdiny s jeho současným životem se navzájem doplňují ve skvěle načasovaných dávkách. Toto propojení dává románu hloubku, do níž by se samotný příběh založený jen na detektivní zápletce nemohl nikdy ponořit. Zároveň knihu posouvá za hranice krimi, ať už díky skvělé psychologii postav nebo popisu skotského ostrova a jeho přírody, který je nepostradatelným rámcem celého díla. Svým vypravěčským umem a přesahem celého románu dokáže autor strhnout nejen milovníky detektivek. Že cílem není jen klasické nalezení vraha, může doložit druhé (a další) přečtení, v němž si čtenář najde další úžasné momenty, jichž si při prvotním zběsilém čtení, které mu nedovolovalo knihu odložit, nestihl všimnout. Skála je zkrátka román se vším všudy, v němž těžko naleznete slabá místa.

Je proto až s podivem, jakými peripetiemi si kniha prošla. Přestože byl May v době, kdy Skálu nabízel nakladatelům, již úspěšným scenáristou a spisovatelem, v Británii dostala nová kniha červenou. Až po letech objevil francouzský vydavatel skotské kouzlo a román vydal. A May začal sbírat ocenění, čtenáře i chuť k dalšímu psaní. Skálu doplnil dalšími dvěma díly a dal tak vzniknout tzv. Lewis Trilogy (Trilogii z ostrova Lewis). Soudě podle světových ohlasů, čtenářskou pozornost si tyto romány opravdu zaslouží.

Knihu vydává nakladatelství Host v překladu Lindy Kaprové.

Máme pro vás krátkou ukázku

Open publication – Free publishingMore blackhouse