PAX nadruhou

Na švédské duo Larsson a Korsell (jde o dámy) budeme v následujících letech průběžně intenzivně myslet. Nejen při čtení každého nového dílu jejich plánované desetidílné urban fantasy PAX, ale bezpochyby v přestávkách mezi nimi. S příchodem jara vstoupily s českým překladem na náš trh první dvě knihy. Zaplaťpánbůh, že HOST neváhal a přeložil a vydal nejen Hůl prokletí, ale rovnou i Grim přízrak. Zatím to vypadá, že autorky zvolily strategii nepřetržitého toku vyprávění. Zapomeňte na prázdninové přestávky typu Harry Potter, kdy každá z knih má svůj konec, abychom si mohli (včetně autorky) oddechnout. Už finále Hole prokletí ukazuje, že nemít po ruce hned následující díl, mohli bychom si zadělat na srdeční arytmii. Jenže… co vám budu povídat. Ačkoliv Grim přízrak má ve svém závěru nelehký souboj, v žádném případě si při čtení poslední strany klidu neužijeme. Zdá se, že v městečku Mariefred si zkrátka obyvatelé budou muset zvyknout, že temnota a nebezpečí jim vstoupí do života v dávkách, které budou hůře a hůře snesitelné.

Nenechte se zmást. Stále zde povídám o sérii pro malé/mladé čtenáře. Ti se mají s kým identifikovat, neboť sourozenci Alrik (12 let) a Viggo (9 let) rozhodně neoplývají žádnými nadpřirozenými schopnostmi, nepřicházejí z viktoriánsky laděných obydlí, dokonce nežijí ani se svými rodiči. Postavy, které autorky vymyslely, vám budou blízké a sympatické. I když jimi mnohdy zmítá vztek a bublající puberta, největší problém představují bytosti, které se probudily k životu a očividně nemají v úmyslu je nechat žít.

S PAX na chvíli zcela přestanete vnímat okolí. Jazyk je natolik čtivý, že i dosavadní nekomplikovanost děje nepůsobí jako hendikep. Akce střídá akci a v zadním plánu potkáváme i vážnější sociální motivy, které – dost možná – ještě časem sehrají svou významnější roli. A když ke stylu připočtete ještě i ilustrace v podobě celostránkové skládačky komiksových oken z pera Henrika Jonssoba, nebudete si moci PAX nezamilovat. Jonssobova kresba si vybírá vesměs dynamické pasáže, i když je značně akční, přesto je zpřehledňuje a umožňuje nám čtení alespoň trochu zpomalit. Knihy jsou to totiž nejen čtivé, ale (vlastně bohužel) poměrně útlé.

A tak už nezbývá nyní nic jiného než odpočítávat dny, než na podzim vyjdou další dva díly…