c258024f

Oblíbená Třeštíková a její novinka Veselí

Eliška se v 33 letech vrací z Prahy do rodného Veselí, maloměsta na jižní Moravě. Vtípky na téma Pražáci – Moraváci jsou nevyčerpatelným zdrojem zábavy, ovšem od začátku se mi zdá, že autorka hodně tlačí na pilu a žene vše do absurdna. Situace jsou snadno předvídatelné a hlavní hrdinka se nechová logicky. Dělá opak toho, co chce a nedokáže nic říct na rovinu. Od prvních stran příběhu je mi krajně nesympatická a leze mi na nervy. Pokud taková skutečně měla Eliška být, nutno ocenit autorky um uvěřitelného ztvárnění postavy.  Poměrně podrobně jsou vykresleny i další postavy.

Eliška se vrátí k rodičům do domu, kde nic nefunguje. Záhy zjistí, že ani rodičům to moc neklape. Otevře si obchod s rybářskými potřebami, dá se dohromady se Standou, který jezdí s autem na čištění septiků a pak také s několika dalšími mladíky. Vztahy ani obchody se nevyvíjejí podle jejích představ. Mnoho situací zřejmě má být groteskních. Často se pousměju, ovšem neméně často mi to přijde přitažené za vlasy. Ovšem humoristické příběhy má český čtenář rád a hranici snesitelnosti má každý někde jinde.

Příběh se v poměrně rychlém tempu odvíjí pořád dál a dál, stále se něco děje, stále je koho řešit. Alkoholismus, rozvrácené rodiny, psychologové, nevěra, pomluvy, košt zelí…nic nechybí. Eliška si celkem nepřekvapivě uvědomí, že není o nic lepší než obyvatelé Veselí. Je jedno, kolik let bydlela v které světové metropoli, i to, že má kabát za 32 tisíc korun. Když na to přijde, tak se opije s chlapama v místní putyce.

Zásadní linií v příběhu je onemocnění Eliščina otce. Z triviálních vtípků o Moravácích a Pražácích záhy čelíme otázce života a smrti. Hlavní hrdinka se do všech problémů stále více a více zamotává a čtenář je čím dál zvědavější, jak autorka tuhle motanici na konci rozmotá. Nebo jednoduše vezme nůžky a střihne?

Kniha má přes čtyři sta stran, ale nudit se nezačnete. Dokonce by se dalo říct, že se toho v příběhu děje až moc.  Velmi se mi líbí obálka knihy a grafické zpracování. Ilustrace má na svědomí Daniel Špaček.

Radka Třeštíková z Veselí nad Moravou sama pochází a město v knize poměrně autenticky popisuje. Návrat z velkoměsta do rodné „díry“ potkal nejednoho z nás. A i díky chybám, které Eliška dělá je téměř jisté, že se v příběhu najde mnoho jedinců.