595753d3

Nevzdá to, dokud nezjistí, co se stalo

Výstražné tabulky a plot z ostnatého drátu kolem dávno zavřené vojenské základny náhodné kolemjdoucí zastaví a otočí jejich kroky pryč. Pro partu puberťáků, kteří v okolí takového objektu tráví volno s alkoholem, drogami a románky, takový zákaz funguje jako pozvánka a cesta za dobrodružstvím. Přejde je to ve chvíli, kdy jsou dva z nich, Leo a Diana, jedné noci nalezeni pod koly vlaku. Třetí dívka Maura je od stejné osudové chvíle pohřešovaná.

Patnáct let si ostatní z této party šli vlastní cestou a na neštěstí jednoho večera pomalu zapomněli. Teď to ale vypadá, že se někdo mstí i zbytku party. Další z nich je nalezen mrtvý a v jeho autě jsou otisky prstů nezvěstné Maury. Detektiv Napoleon Dumas, zkráceně Nap, který je do vyšetřování zapojen, cítí, jak se nyní znovu otevírají staré rány ze smutku nad ztrátou bratra, dvojčete Lea, a zmizení jeho životní lásky Maury. Pro něj byla ona noc velkou osobní tragédií a nyní dostal nový impuls, téměř elektrický, a pouští se s novým zápalem do pátrání po své tehdejší přítelkyni, která by mohla pomoci vše vysvětlit. Odmítá se smířit s tím, že Leo mohl spáchat sebevraždu. Ve světle nových událostí už nevěří ani tomu, že šlo o nešťastnou náhodu. Proč by ale někdo čekal patnáct let a pak najednou začal likvidovat zbylé členy spolku, když to mohl udělat rovnou?

“Znáš mě. Nikdy jsem kolem sebe nepotřeboval spousty přátel. Měl jsem tebe, Leo. A měl jsem ji. Pak jsem tě ztratil. A pak jsem ztratil i ji.”

Nap měl v policejním sboru dobrého přítele a zároveň učitele, který mu ukázal, jak brát spravedlnost do vlastních rukou. Podle toho vypadá i jeho pátrání. Navíc je z těch, kteří se nebojí říct cokoliv na rovinu, je sebevědomý, arogantní a má jízlivé poznámky, některé si naštěstí nechává pro sebe, a tím dává příběhu šťávu a humor. Na jeho postavě se však autor v dobrém slova smyslu vyřádil, a tak je Nap zároveň sympaťák, klaďas a čtenář si ho snadno oblíbí. Přestože je kniha thrillerem, je zároveň vtipná. I ostatní postavy, ať už jde o další policisty nebo členy bývalé party, jsou v knize zachyceny se svým životním příběhem a charakterizovány tak pečlivě, že je snadné představit si je přímo před vlastníma očima. Autor se nepouští do detailního popisu pocitů, a tak se s měnícím se dějem udržuje stálé příjemné napětí.

Kniha vznikla na základě legendy, která se vyprávěla o vojenské základně, kde se údajně prováděly testy na lidech. Legenda se ukázala jako pravdivá a autorovi vnukla nápad na skvělý thriller, u kterého budete přemýšlet, zda se vše skutečně mohlo odehrát, či nikoli, jednoduše uvěřitelný.

Harlan Coben nezklamal ani v této novince, kterou opravdu nenecháte být. Od první kapitoly je plná překvapení, o akci není nouze a nechybí důvod číst dál. Autor si své čtenáře  umí vodit za nos, nastíní cestu, odvede pozornost a pak mu předloží úplně jiný možný scénář. Můžete hádat, že víte, jak to dopadne, ale stejně bude závěr překvapení. Kniha je důkazem, že skvělý thriller se dá napsat i bez extrémního násilí.

Autorka: Alena Bouchalová