My všichni, co milujeme elpíčka

Znovu díky péči nakladatelství Odeon vychází Chabon ve výborném překladu a v edici, která reflektuje stěžejní dění na poli světové literatury. Chabona nemusí, v edici vždy přítomný doslov, nikterak představovat. Už i u nás má svou pevnou pozici, s příchodem nových překladů se spíše s napětím čeká, jak moc dokáže nadchnout tentokrát.

Bylo by samozřejmě možné stavět téma románu Telegraph Avenue výsostně na práci s nostalgií a s kulturními odkazy, Chabon, stejně jako v případě oceněných Úžasných dobrodružství Kavaliera a Claye (kde svou významnou roli měly komiksy), nabízí atraktivní balení pro mnohem vrstevnatější a pestřejší příběh.

I když… použít jednotné číslo je zavádějící. Jde o několik příběhů, někdy příhod, protože Chabonova literatura více než promyšlenou výstavbu dramatu připomíná spontánní a hravou koláž. V Telegraph Avenue má své podstatné místo prakticky každý, kdo se mihne v pomyslném záběru před kamerou. Chabonovy jako by to nedalo a chce nám zprostředkovat alespoň kousek z osudu dalšího človíčka, potenciálního hrdiny. Ano, de facto každý, kdo se v románu objeví by při troše kreativního přemýšlení ustál vlastní knihu. Jenže Chabonovi nejde o to ukázat, jak dokáže vrstvit nápady a kolik jich vyplodí. Čtení Telegraph Avenue odráží realitu, kdy život má podobu vlakového nástupiště, skrze které proudí den co den osudy (vjemy, lidé, emoce, vzpomínky). Někdo se vrací, jiný nadobro odjíždí. Na někoho čekáte, ale nepřijede. Už proto se zde rozepisovat o dějích pozbývá smyslu, neboť do Telegraph Avenue je potřeba se vnořit, ne o něm číst. A i když se Chabonovy přeci jen trocha toho literárního exhibionismu upřít nedá (některá nadbytečná přirovnání a skládání delších vět), bude se vám jeho svět opouštět nelehce.