Musíme upalovat, větvíku!

S přicházející zimou vydali v nakladatelství Paseka komiks Úsměv. A nejenže ukázali, jak dobře jej umí propagovat, ale nás, milce komiksového čtiva, namlsali očekáváním, že by snad v Pasece mohli touto cestou kráčet i v budoucnu. A ano, píše se jaro 2016 a do světa kráčí nejen Zátopek (vydaný ve spolupráci s Argem), ale také Hilda. Tři knihy a tři důkazy, že když vydáváte komiks uvážlivě, nemůžete prohrát…

Ono si stačí totiž Hildu jen vzít do rukou a pocítíte, že tohle bude přátelství na celý život. Velký formát, matný/jemně hrubý přebal knihy, vůně, ale především, opravdu především, obrázky, které vás přinutí si s knihou zalézt někam do hlubokého koutku ve svém domě (a nebo se ideálně zašít v lese v tajné skrýši) a nerušeně začít listovat, číst a prohlížet si.

O Hildě jsem doposud neslyšel. Běda mi! Luke Pearson totiž vystavěl natolik poutavý svět, že dost možná zapomenete na Pandoru v Avataru. Vše působí zprvu normálně. Dívenka a její maminka žijí v dřevěném domku v přírodě, poblíž lesů, kopců i skal. Maminka může očividně pracovat z domu (něco si u pultíku kreslí a rýsuje), holčičce se pravděpodobně dostává domácího vzdělávání… ale co to plácám, co to řeším? Tohle je podružné. Důležité je, že obě jsou zcela otevřené imaginaci a světu, který je obklopuje a který nabízí i nějaké ty jevy, jež nám přijdou prazvláštní až magické. Hildě nemusí strašit ve věži, aby viděla oblohou plující „kočkokoule“. Zkrátka existuje ve světě, který takový je. Obsahuje obry, trolly, mluvící a chodící dřevěný „něco-jako-pařez“, nebo neviditelné pidilidi. A určitě nemluvím sám za sebe, když prozradím, že ještě před dočtením budete stejně jako já chtít v takovém světě žít i vy.

Paseka nyní vydala první dva díly Hilda a troll a Hilda a půlnoční obr. Přečtené je máte za chvíli, ale to mluvím pouze o prvním čtení. Hilda si zaslouží (a určitě si o to sama řekne) větší pozornost. A díky formátu, v němž ji Paseka vydala, vám to opakované potkávání s obrázky půjde mnohem lépe a radostněji. Pearsonova kresba sice nešetří imaginací a nejrůznějšími vizuálními fórky, přesto je natolik čistá a jednoduchá, aby zůstala přehledná a pro děti velmi přívětivá. Drží vaši pozornost ve vztahu s ústřední hrdinkou, nespustíte z ní oči a rozhodně nebudete mít ani důvod. Hildin charakter vykazuje rysy postavy, s kterou byste chtěli prožít dětství. Pokud máte jako já už tuto fázi lidského života za sebou, nemusíte si stýskat. Věřím, že pokud vás Hilda osloví, dětství ve vás stále žije. A díky tomuto komiksu uslyšíte jeho hlasité cinkání. Od radosti.