Mrazivý audio zážitek

Spisovatel Peter May pochází ze skotského Glasgow. Na knižní trh vtrhl silou vichřice románem Skála, prvním dílem trilogie s názvem Lewis. Za knihu získal cenu Barry Award za nejlepší detektivku roku a řadu dalších ocenění, obdobně si vedl také druhý díl série, Muž z ostrova Lewis, který se v žebříčku britských bestsellerů udržel celých osmnáct týdnů.

Obě knihy se právem dočkaly velkého úspěchu i u nás a bylo jen otázkou času, kdy vyjdou ve stále populárnější audio podobě. Skála měla okamžitě po svém vydání v roce 2013 obrovský úspěch a v anketě Audiokniha roku v témže roce byla nominována v kategorii Nejlepší jednohlasá audiokniha. Nyní vychází i druhý díl trilogie, Muž z ostrova Lewis, a je to poslech stejně omračující, jako byl ten první.

Krátce k ději. Policejní detektiv Fin Macleod opustil svou práci a život v Edinburghu, aby se mohl vrátit na rodný ostrov. Hlavní město Irska jej deprimuje vzpomínkami na syna, kterého srazilo auto. Návrat do rodného kraje mu přináší naději na obnovení vztahu s bývalou láskou Marsaili i s nedávno objeveným společným potomkem. Zatímco se snaží opravit zchátralý dům po rodičích, místní policie v rašeliništi na ostrově Lewis objeví tělo mladého muže zavražděného v 50. letech, který je podle testů DNA spřízněný s Marsailiným otcem Tormodem. Ten však celý život tvrdil, že žádné příbuzné nemá a v současné době už mu příliš neslouží ani paměť, neboť trpí stařeckou demencí. V zájmu nově nalezených rodinných pout se tedy Finn pouští do vlastního vyšetřování.

Vydavatelství mělo šťastnou ruku při výběru hlasu. Za mikrofon se posadil, stejně jako u Skály, vynikající herec a dabér Jiří Dvořák. V jeho podmanivém hlase je potřebná melancholie, sugestivita i tajuplnost. Všechny tyto a další odstíny zvládá s přehledem a sílu psaného Mayova textu Dvořák pozvedá ještě o kus výš. Z jeho přednesu mě občas mrazilo.

Celou pochmurnou atmosféru a celkové vyznění navíc dokresluje vynikající hudební složka s motivy tradiční skotské hudby, kterou bych chtěl jako soundtrack na podzimní sychravé večery u vína 😀

Peter May je mistrovský vypravěč a OneHotBook poctivé tuzemské vydavatelství audioknih. Z tohoto spojení nemohlo vzniknout nic jiného, než další „audio“ událost. Já nemohu jinak, než udělit plných 100 % za precizně odvedenou práci.  Přeji vám krásný, mrazivý poslech.

Autor: Petr Šašek

K dispozici je audiokniha na CD a v mp3.