Luxusní loď, jedenáct pasažérů a jedna vražda...

14. 10. 2017 v 11.09

Žena z kajuty č. 10 je vynikající detektivka ve stylu Agathy Christie. Tělo hozené přes palubu, pár podezřelých uzavřených na malém prostoru, z nichž vrahem může být kdokoli, a žena, která záhadně zmizela, ovšem nikdo ji nehledá. Ruth Ware dokazuje, že kvalitní a napínavé dílo lze napsat i bez potoků krve.

Když se novinářka Lo Blacklocková vydává místo své nadřízené na panenskou plavbu luxusní butikové lodi Polární záře, bere to jako příležitost ke kariérnímu růstu a získání nových kontaktů. Dokonalá dovolená se ovšem změní v noční můru poté, co je Lo hned první noc svědkem vyhození ženského těla z lodi a současně zmizí pasažérka ze sousední kajuty č. 10. Když ale událost nahlásí, je zmatená, protože žena ve vedlejší kajutě zjevně nikdy neexistovala a je jí naznačeno, že noční událost je výsledkem jejího alkoholového opojení z předešlého večera. Anebo není? Vzápětí se záhadné události na lodi vrší jedna na druhou a Lo začne jít o holý život.

Autorka Ruth Ware se do povědomí čtenářů dostala temnou detektivkou Všude kolem černý les, která byla velmi povedenou prvotinou. A v Ženě z kajuty č. 10 dokazuje, že  tenhle žánr opravdu psát umí.

Omezený prostor luxusní lodi a malý počet cestujících nedává sice příliš prostoru pro manévrování, ale o to napínavěji autorka rozehrává hru na kočku a myš pod zářivým pozlátkem luxusu. Skvěle využívá potenciálu uzavřené společnosti a čtenáře zavádí přímo doprostřed šťavnatého komorního dramatu. Vyšetřování probíhá ve vyptávání, náznacích, slyšených útržcích, nalezených a opět ztracených důkazech a domněnkách hlavní hrdinky. Podezření padá na všechny a zároveň vypadá, že každý má alibi.

Ruth Ware působivě vykreslila hlavní hrdinku Lo, která trpí panickými záchvaty a je závislá na antidepresivech, takže vyvstává otázka, jestli to, co viděla, jsou její děsy, nebo realita. Ale podivné incidenty se nabalují jeden na druhý a záhadnost ostatních cestujících se stupňuje. Ukazuje se, že každý z pasažérů má co skrývat a důvod k úmyslnému překrucování pravdy. Lo žene vpřed touha po odhalení identity tajemné ženy a domnělého vraha, neboť chce, aby spravedlnosti bylo učiněno za dost.

Autorka umí psát napínavě i poutavě, udržuje čtenářovu mysl bdělou a ostatní postavy natolik nesympatické, aby každý z nich mohl být podezřelý (i když občas některým chybí jasnější motiv). Pachatel je sice trochu předvídatelný, ovšem rozuzlení překvapivé. Jediným nešvarem je, že v momentě, kdy je odhalen vrah, se to trochu přehoupne do thrilleru a paradoxně se tím doposud svižné tempo lehce zpomalí, ale závěr je zvládnutý s přehledem.

Žena z kajuty č. 10 je výborný detektivní příběh s šikovně vystavěnou zápletkou, notnou mírou napětí a celkem sympatickou hrdinkou. Pro milovníky klasických detektivek to bude skvělá volba.

Autorka: Monika Riesová