Legenda populární hudby pod drobnohledem

7. 11. 2016 v 13.38

Jakožto velký a letitý fanoušek hudby Miroslava Žbirky jsem se s obrovskou chutí vrhnul do čtení knihy, kterou si Miroslav Žbirka zasloužil už dávno. Zblízka je skvěle vystavěným chronologickým pohledem na bohatou a mnohaletou kariéru jednoho z nejpopulárnějších zpěváků československé populární hudby.

Miroslav Žbirka má hudbu v krvi. Zajímal se o ní od dětství, a pomalu, ale jistě rozvíjel svůj nesporný talent až k dnešním dnům. Matka angličanka učila Mira anglicky a podporovala ho v hudbě. K té ho vedli i starší bratři Jason a Tony, kteří se velmi dobře orientovali v zahraničních hudebních směrech. Oba často hráli skladby svých oblíbených interpretů, což silně ovlivnilo a nasměrovalo i jejich mladšího bratra. Začátky s kapelou Modus nebyly snadné, opravdovému triumfu a vítězství na Bratislavské lyře v roce 1977 předcházelo nekonečné hraní po kulturních domech a klubech. Po Modusu přišel slavný Limit, sólová dráha a asi nejslavnější období Miroslava Žbirky.

Kniha je opravdovým pohledem zblízka na celý dosavadní zpěvákův život. Ve svém vyprávění je upřímný, popisuje otevřeně historky z hudebního života jak úsměvné – vystupování pro slavnou filmovou divu Elizabeth Taylor, sesazení národem milovaného Karla Gotta ze „slavíkovského trůnu“, zájezd do Ruska s velkým, ale opravdu velkým množství vodky, tak ty méně příjemné – nesnadné fungování hudebníka za socialismu, problémy s cenzurou či profesní rozchody.

Občas zabrousí i do svého soukromí, aby přiznal, jak velkou ztrátou pro něj byla smrt jeho bratra, jak těžce prožíval havárii kolegyně Mariky Gombitové, jak si uvědomuje, že nebyl v prvním manželství zcela ukázkovým manželem a tátou.

Knihu spolu se Žbirkou sepsal respektovaný hudební publicista Honza Vedral, který je zde jakýmsi průvodcem příběhu zpěváka, kterého nechává v pravou chvíli promlouvat a komentovat. Při čtení máte chuť pustit si všechny ty legendární písně Atlantida, Balada o polných vtákoch, V slepých uličkách, Nechodí či Múr našich lások, které strhávají a dojímají i po letech. Taktéž máte chuť pustit si všechny slavné kapely let dávno minulých v čele s Beatles, kterým opakovaně vzdává v knize hold.

Kniha se velmi dobře čte a je určená nejen všem milovníkům hudby Miroslava Žbirky, ale všem, kteří milují hudbu jako takovou. Takový dokument nejen o československé populární hudbě tu už dlouho nebyl.

Autor:  Petr Šašek