Kterak prolomení nacistické šifry pomohlo vyhrát válku

10. 7. 2019 v 16.46

Enigma byla považována za neprolomitelný dokonalý šifrovací stroj, až po několika letech vyplula na veřejnost informace, že se její kód podařilo prolomit a Osu pomohla porazit její vlastní zbraň.

Kniha Enigma od Michaela Kerrigana je něco vskutku ojedinělého, protože nám pomáhá pochopit dění druhé světové války z úplně jiného úhlu pohledu. V učebnicích dějepisu se nikdo nezmínil, že některé z nejvýznamnějších bitev byly pro Spojence vítězné i díky tomu, že dopředu věděli o nadcházejících krocích Osy. Vylodění v Normandii by bez toho mohlo dopadnout i úplně jinak.

Žádná romantika, tvrdá fakta a realita

Před otevřením knihy jsem tak trochu doufala v nějaké zajímavosti ze života Alana Turinga a ostatních lidí z Bletchley, ale po pár stranách jsem pochopila, že se jich moc nedočkám. Joan Clarkeové, snoubence Alana, byl věnovaný jenom krátký vložený článeček, celkově soukromí všech válečných hrdinů zůstalo upozaděné, přesto má Enigma své kouzlo. Kerrigan nenechal žádný prostor pro domněnky, zbytečně nerozmazával genialitu týmu kryptoanalytiků a ani neznevažoval úděl všech, kteří bojovali ve válce ať už přímo se zbraní v ruce nebo prostřednictvím svého intelektu. Skutečnost vylíčil hlavně ve faktech, číslech a ve vší stručnosti, takže dokázal pojmout veliký obsah informací na relativně malém prostoru.

Enigma je skvělá pro historiky i milovníky válečné tématiky, výborně se hodí na rozšíření znalostí, nebo jako zdroj do nejrůznějších referátů. Autor předpokládá, že čtenář je seznámen s průběhem války, orientuje se v nejhlavnějších bitvách i názvech válečných strojů. Na čtení před spaním se tedy moc nehodí.

Fotografie, kam se podíváš

Již anotace slibuje více než 180 fotografií, což je na 220 stránek dost dobrý výkon. Provedení knihy je celkově kvalitní, takže obrazové materiály jsou dobře rozeznatelné a opatřené stručnými popisky pro lepší pochopení. Nerada bych, ale navodila pocit, že jde hlavně o fotoknihu, tak to rozhodně není – poměr obrázku s textem Kerrigan velmi dobře vybalancoval.

Sečteno podtrženo je Enigma velmi krásná knížka vhodná pro historické nadšence. Precizní, stručná, plná faktů od začátku do konce a žádná tuctovka. Kdo hledá něco neokoukaného přinášejícího nové informace – určitě nebude litovat.

Veronika Nunhardtová