Komisař Jerúldelger na cestě za pomstou

Daleko od jakékoli civilizace, doslova uprostřed ničeho, je nalezeno tělo mrtvé holčičky, kterou někdo zakopal do země i s její růžovou tříkolkou. Když komisař Jerúldelger zjistí, že při pohřbívání byla holčička ještě naživu, je odhodlán vypátrat a pomstít se komukoli, kdo je schopen takového činu. Svět je však krutý a i ostříleného Jerúldelgera dokáže překvapit míra brutality, s níž se při vyšetřování případu setkává a kterou několikrát pocítí i na vlastní kůži.

Nelekejte se tedy, pokud se vám bude místy zdát surovost knihy až přemrštěná a detailní popisy poněkud samoúčelné, všechno má ve výsledku své opodstatnění. Právě ona brutalita dělá z Jerúldelgera knihu, u níž nebudete jen lhostejně převracet stránky a čekat na rozuzlení, ale u které vás každý zvrat zasáhne a donutí vás se ještě více ponořit do příběhu.

Čtivosti také napomáhá Manookův svižný a jednoduchý styl psaní – dokážete mu tak odpustit, že čas od času poněkud nesmyslně odběhne od tématu a kniha na malou chvíli ztratí tempo, popřípadě na vás vychrlí neznámé mongolské pojmy nebo složitá jména, a vy se tak rychle dokážete v textu ztratit.

Pár složitých jmen je navíc jen malou cenou za to, jak skvělou kulisu pro příběh samo exotické Mongolsko tvoří. Na zdejší kulturu si možná budete muset zvykat, ale čím vís se budete blížit ke konci, tím více si budete přát, aby měl Jerúldelger o trochu více stran. Ian Manook zapojil Mongolsko do děje téměř jako samostatnou postavu – díky tomu se kniha rozhodně liší od jakékoli dnešní průměrné detektivky a rozhodně má co nabídnout.

Hlavní tažnou silou příběhu však není nikdo jiný než samotný komisař Jerúldelger – drsný a zároveň velmi empatický policista, kterému před lety zemřela malá dcerka. Tenhle chlápek si vás obmotá kolem prstu, a ať už chcete či ne, budete mu fandit a každou ránu, kterou obdrží, jako byste dostali i vy. A pokud jste ochotní si vší tou bolestí spolu s ním projít, můžete si být jistí, že toho nakonec nebudete litovat.

Autor: Jáchym Šidlák