Jeden musí z kola ven

Knížka „Jeden musí z kola ven“ byla napsána už v roce 1974 a o pouhých pět let později byla kniha zpracována pro televizní seriál na BBC. V loňském roce měl premiéru film – u nás na něj můžete zajít od 2. února

Děj filmu se odehrává na začátku 70. let dvacátého století. Britská MI6 naplánuje akci v Budapešti, při které má být odhaleno, kdo vynáší tajné informace – ale místo tohoto odhalení dojde k naprostému fiasku. Šéf MI6 rezignuje, ale pověří svého bývalého kolegu Smileyho, aby odhalil, kdože je ta osoba, která ty informace vynáší.

Film Jeden musí z kola ven (původní název Tinker Tailor Soldier Spy) trvá něco přes dvě hodiny. Při absenci akčních scén (není tu ani jedna, pokud za akční scénu nepovažujeme úvodní scénku z Budapešti, kde ale ve výsledku moc akce není) je pozoruhodné, že film neuspal polovinu diváků při filmové projekci. První hodina filmu byla hodně konverzační a mimořádně důležitá pro pochopení pozdějšího děje. Vyznat se ve všech postavách, jejich vztazích a motivacích není jednoduché a tak doporučuju zvýšenou pozornost, nechcete-li si zkazit zážitek z filmu.

Má totiž nebesky skvělé herecké obsazení. Gary Oldman (Smiley), John Hurt (šéf MI6), Colin Firth a další – vidět tyto lidi nejen v jednom filmu, ale v jedné jediné scéně pohromadě je prostě velký zážitek. Stejně tak atmosféra, ze které sedmdesátá léta, kdy se příběh odehrává, koukají jak vyšitá. Je tam velké množství okamžiků, kdy se vám do té doby povede přenést, ani o tom nevíte. Vánoční večírek, kdy agenti MI6 zpívají sovětskou hymnu, patří k těm úsměvnějším. Atmosféra filmu je opravdu mimořádně působivá a navíc, celé pojetí filmu je výrazně oldschoolové. Téměř všichni ve filmu co chvíli hulí a vůbec se nezdá, že by to něčemu vadilo. Jen je třeba mít oči na šťopkách a sledovat každou větu, každou scénu velmi pozorně. Je zde množství flashbacků, které jsou pro pochopení souvislosti nezbytné.

Jeden musí z kola ven byste si zkrátka a dobře neměli nechat ujít.