I svět po apokalypse potřebuje hrdiny

Války skončily. Ta jaderná, která rozvrátila celý svět, i ty malé, jež následovaly. Zůstalo jen pár civilizovaných míst, kde se zbytky lidí snaží přežít. Jedním z takových míst je Praha, která unikla jadernému útoku. V jejích troskách žijí veteráni z české armády, netušící, že tohle ještě není konec, že jedna z nejdůležitějších bitev jejich života teprve přijde. Nejdříve se ale musejí spojit, aby splatili starý dluh vůči jednomu ze svých někdejších velitelů. Čeká je cesta zemí zničenou válkou, zemí, která se změnila k nepoznání. Na konci té cesty ale nic nebude takové, jak očekávali.

František Kotleta v románu SPAD představuje svět po jaderné apokalypse, který je neskutečně plastický, originální a ve své jisté postapokalyptické poetice i zábavný. A stejně zábavní jsou nejen jeho hlavní hrdinové, ale i vedlejší postavy, s nimiž se postupně setkávají cestou. Ať už jsou to lidé, kteří před jadernou válkou žili své běžné životy a změnili se k nepoznání, nebo ti, již ve světě po katastrofě vyrostli a berou jej jako něco přirozeného.

Desátá kniha aktuálně nejprodávanějšího českého autora sci-fi a fantasy ukazuje, že František Kotleta je vyspělý autor, který se nebojí čtenáře překvapovat a přinášet jim něco, co by od něj nejspíš nečekali. A to je jenom dobře, protože tím autor ukazuje, že se nezacyklil ve svém klasickém schématu příběhů, jako bylo Bratrstvo krve nebo Perunova krev, ale dokáže postavit své vyprávění i na úplně jiném konceptu. Co ale nepřekvapí, je působivý příběh se silnými hrdiny, který pádí vpřed a nedovolí čtenářům, aby se od něj odtrhli, dokud knihu nedočtou. A i poté jim bude ještě dlouho rezonovat v hlavě.

A ano, SPAD opět přináší hrdinský patos a nyní možná v míře větší než dřív. Ale bez toho by to nebyla akční fantastika a Kotleta by pak nebyl po právu nazýván jedním z hrdých mistrů tohoto nádherného žánru.

Hodnocení: 92 %

Autor: Boris Hokr