Haruki Murakami: 1Q84 (1+2 díl)

Jak jsme u Murakamiho zvyklí, příběh stojí na dvou silných a zajímavých postavách: Aomame a Tengeho.

Tengo je matematik obdařený spisovatelským talentem. Dostane zvláštní úkol: za začínající autorku dopsat její román, se kterým pak chce vyhrát slavnou literární cenu. Tengo řeší také morální dilema: Je správné dopustit se podvodu, byť v dobrém úmyslu? Vždyť přece chce pomoct někomu, kdo dokázal vytvořit silný příběh, jen jej nedovedl vyprávět tak, jak dovede on.

Aomamina postava je ještě složitější – je samozvaná vykonavatelka spravedlnosti tam, kde právo selže. Jako fyzioterapeutka velmi dobře ví, jak člověku pomoci od trápení, a taky kde jsou slabiny lidského těla a jak může způsobit rychlou smrt. Právě této své schopnosti využívá k nastolení spravedlnosti. Coby nájemná vražedkyně likviduje muže, kteří se ze spravedlnosti nečestně vykoupili.

Aomame si začíná všímat, jak se svět kolem začíná pomalu měnit. Nejdřív to jsou jiné uniformy policistů, ale postupně těch signálů objevuje víc a víc. Podobný fantaskní motiv můžeme znát z Murakamiho knih Kafka na pobřeží nebo Konec světa & Hard-boiled wonderland.

Novým tématem Murakamiho prózy je ale „feminismus“. Nikoliv ale feminismus coby nástroj dosažení rovnoprávnosti žen a mužů, ale feminismus v podobě spravedlnosti a pomsty. Velmi to připomíná knihu Muži, kteří nenávidí ženy Stiega Larssona, kde to byl jeden z hlavních motivů. Aomame je připravena pomstít ženy, kterým bylo ublíženo a které se nemohou jinak dobrat spravedlnosti.

Haruki Murakami své čtenáře nešetří, a tak se připravte na barvité popisování sexuálních praktik (ale nejspíš ne tak barvitě, jako v případě knihy Fifty Shades of Grey – Padesát odstínů šedi). Co je ale důležité, ani tentokrát neslevil ze svého standardu čtivosti a hloubky. Jakýkoliv příběh vypráví, vždy jej umí podat způsobem, který čtenáře pohltí a ohromí. Stále platí, že se dočkáte kombinace zajímavého příběhu, osobitých postav a stylu, který vás nepustí od knihy, dokud nedojdete na poslední stránku.

V případě této knihy to navíc neznamená konec příběhu. 1Q84 (variace na 1984 od Geroge Orwella – písmeno Q se v japonštině čte stejně jako 9 a v názvu knihy představuje slovo Question – Otázka) má tři díly a v tomto svazku vyšly první dva. Dokončení příběhu Aomame, Tengeho a jejich osudů ve světě, který se dramaticky změnil nás čeká v následujícím roce.

Hodnotit knihu, které chybí závěr, je ošemetné. Ale již po dvou třetinách je zřejmé, že Murakamimu se opět povedlo napsat velmi dobrý román. Možná jeho nejlepší vůbec. Tato kniha je zážitek. Silný, hluboký a dlouhodobý.

Hodnocení: 100%