Digitálně neviditelný Alif

Alif – třiadvacetiletý hacker, žijící v chudé čvrti Města, kdesi v Perském zálivu, má normální problémy s holkou, které řeší nenormálním způsobem. Zhrzen (poněvadž dostal kopačky), vymyslí nový program, který ho má navždy učinit neviditelným v digitálním světě, pokud by se ho jeho bejvalka náhodou pokusila kontaktovat.

Program funguje, ale nebohý Alif netuší, jak pracuje, navíc se programu zmocní šéf digitálních složek státní bezpečnosti zvaný Boží pařát a použije ho proti němu a všem, kterým Alif pomáhal se skrývat. Na útěku před státní bezpečností v zoufalství vyhledá pomoc jistého Vikrama, z něhož se vyklube džin. Alif navíc sebou pořád vláčí starobylou knihu, jejíž význam mi stále uniká, a po které touží i druhá strana.

Ani on, a všichni džinové (teda ti hodní) nedokážou Alifa ochránit před Pařátem navždy a vše tak spěje nejen k finálnímu střetu mezi nimi (nejprve digitálnímu a poté i fyzickému), ale i celé společnosti.

Námět skvělý, o tom žádná, ale přijde mi, že z toho šlo vytěžit ještě více. Možná trošku přitvrdit např. v pasážích o obléhání mešity, Alifově věznění a nakonec velice amatérském útěku, při kterém místo abych napětím nedýchal, tak jsem se musel smát. Také souboj mezi džiny a jejich druhy přiklánějícími se k temné straně mohl a měl být monumentálnější, ale autorka ho sfoukla pár záblesky a šmouhami na nebi. Naopak, ač jsem počítačový analfabet, tak programátorský souboj, při kterém Alif roztaví počítač jak hrudku másla, jsem si užil. Autorka také obstojně nastínila společnost na pokraji revoluce, ve které to vře a stačí poslední kapka (v tomto případě zamezení přístupu k Facebooku) a lid vyrazí do ulic. Při čtení si nemůžete nevzpomenout na všechny ty revoluce, které se odehráli a nebo odehrávají nejen v arabském světě.

Celkově mě kniha úplně nezvedla ze židle a netuším, co na ní tak zaujalo Neila Gaimana. Pokud jste však ve světě nul a jedniček jako doma a arabský svět je vám blízký, bude vás bavit mnohem víc.

Hodnocení: 70 %

Autor: Lukáš Kořán