Co by bylo, kdyby…

Bylo, nebylo, Philip K. Dick se jednoho dne probudil s geniálním nápadem: jak by asi svět vypadal, kdyby ve druhé světové válce vyhrálo Německo a Japonsko a zbytek světa skončil na straně poražených? A tato otázka ho v hlavě pálila tak dlouho, až o ní napsal celou knihu. Muž z vysokého zámku vás přenese do poměrně nedávné minulosti – ale minulosti alternativní. Takové, kde celá Evropa existuje pod nadvládou Říše, kde Britové jsou těmi válečnými zločinci, kteří si vinu asi nejvíc odnesli, kde došlo ke genocidě černé rasy, vysušení a zúrodnění Středozemního moře a kde Americe vládnou Japonci a původní obyvatelstvo se jim v podřadných pracích musí pouze uctivě klanět. Takové, kde život většiny Američanů ovládá Kniha Proměn I-ťing, prastarý věštecký systém, se kterým se tisícovky občanů denně radí o tom, co by měli dělat dále se svým životem. Takové, kde bohatí Japonci prahnou po úlomcích a střípcích americké předválečné kultury a za hodinky s Mickey Mousem jsou ochotni vysolit nepříjemně vysoké sumy. Takové, kde spisovatel žijící ve „vysokém zámku“, nedobytné pevnosti kdesi na americkém venkově, kam živá duše nemůže proniknout, píše knihy o alternativní současnosti – co by bylo, kdyby Německo a Japonsko válku prohráli?

Philip K. Dick je neobyčejně zručným vypravěčem a geniálním autorem. Na několika málo stránkách této útlé knížky rozehrává působivé divadelní představení se známými historickými postavami v hlavních rolích. Ačkoli je jeho dílo fikcí, mnoho jmen, se kterými se čtenář na jeho stránkách setká, je skutečně reálných a Muž z vysokého zámku tak vlastně funguje jako malý výlet do minulosti. Právě díky tomu, jak umně ohýbá reálná fakta, jak rozvíjí své teorie a domněnky naprosto reálným směrem, je toto autorovo dílo jedním z jeho nejzdařilejších. Je děsivě uvěřitelné a představitelné. Protože co kdyby opravdu střelec v divadle neminul a F. D. Roosevelt zemřel ještě dřív, než válka začala? A co kdyby tak Američani nikdy nepřišli Británii na pomoc, protože by se k moci dostal zbabělý izolacionista?

Muž z vysokého zámku je mimořádným zážitkem pro každého, koho někdy omámila moc konspiračních teorií i pro všechny milovníky historie. Kniha totiž funguje jako taková Petriho miska – Philip K. Dick připravil naprosto precizně prostředí i výbušnou směs a nyní můžeme jen pozorovat, k jakým akcím a reakcím dojde. A to prostřednictvím několika párů očí, skrze rozličné hrdiny, kde každý z nich zaujímá jiný postoj, představuje jiný pohled. Své hrdiny autor zvolil po velmi dlouhé úvaze, protože každý z nich nabízí ve svém kusu vyprávění něco, co ostatním chybí. A jak se jejich příběhy postupně skládají do mozaiky – která je však pořád v pozadí monumentálního vývoje dějin, který je podle mě na této knížce mnohem přitažlivější než jakákoli příběhová linie – odhaluje se celý autorův plán za precizně vykonstruovaným příběhem.

Muž z vysokého zámku není lehkým letním čtením. Díky bohu, je něčím mnohem víc.

Autorka: Katka Stupková

Soutěž (ukončena)