Chci, abys byl poslední

Arthur je automechanik. Žije v malém domku bez zahrádky, doma chodí v tílku a trenkách s obrázky šmoulů. Scarlett je filmová hvězda, má obrovská prsa a potřebuje utéct od publicity. Usídlí se v Arthurově domě, vezme ho na výlet, uvaří mu jídlo. Zdánlivě světaznalá žena je ale dost možná tou nejobyčejnější holkou na světě.

Nesourodá dvojice se poznává a hledá k sobě cestu skrze zdánlivě obyčejné situace, návštěvy známých nebo nakupování v supermarketu jim poskytují odrazový můstek pro vzpomínky a vylévání srdcí. Ne vše je nutně takové, jak se může zdát. Tělo často klame a neodpovídá duši uvnitř, je jen pozlátkem, které omezuje a uvězňuje. Nakonec Scarlett nemusí být Scarlett a ani Arthur nemusí být automechanikem, ale utajovaným básníkem.

Autor příběh vypráví, jakoby vám ho vyprávěla vaše babička. Odbočuje, vrací se, doplňuje zdánlivě „zbytečné“, cize encyklopedické detaily, anebo naopak rodinné historie a vesnické klepy. Příběh postupuje plasticky, avšak i přes ironické poznámky směřuje k tragickému konci. Autor je v podstatě mimořádně krutý. Rozehraný vtip zakončí myšlenkou, která drásá, ukazuje současný svět v jeho kruté nahotě a nahé krutosti. Celý příběh rozehraje jako červenou knihovnu, ale zakončí jako román oslavující sílu slov, která uzdravuje i ničí.

Pokud chcete čtení k moři nebo na víkend na chalupu, pokud chcete prožít vášnivý vztah se vším všudy, ale zároveň nepotřebujete klišé a banality na každé stránce, pak je Na první pohled kniha pro vás. Nečekejte, že vás zabaví na celý týden, ale možná poskytne dostatek přemýšlení na bezesné noci. Autorovi lze vyčíst snad jen prvoplánovost některých příhod a to, že nás nenapínal déle. A užití své postavy mu vyčítala i sama Scarlett Johanssonová, která autora zažalovala.

Autorka: Anna Březinová

K dipozici také e-kniha.