Cesty časem, podivné děti a ještě podivnější fotky + SOUTĚŽ

Na tajemném ostrově odstřiženém od světa stojí starý sirotčinec zničený válkou. Právě sem Jacoba dovedou pokyny jeho dědečka. A to, co najde, mu změní život navždy.

Představte si ostrov zahalený mlhou a deštěm, kde zima a vlhkost pronikají do morku kostí. Představte si rozpadající se starou budovu, pach hnijícího dřeva, neproniknutelnou inkoustovou tmu. Vítejte v sirotčinci slečny Peregrinové pro podivné děti. Ransom Riggs vytvořil svět, který se vám přímo zhmotní před očima, s atmosférou tak hutnou, že ze stránek odkapává v medových provazcích. Kniha, kterou si nejlépe vychutnáte během deštivého večera s větrem vyjícím za okny, je pozoruhodným dílem – propojuje sugestivní vyprávění se znepokojivými starými fotografiemi v celek, který vám minimálně vyvolá mrazení v zádech.

Když se Jacob dostane na odlehlý ostrov u břehů Walesu, aby zde zjistil něco víc o dětství svého dědečka, zjistí, že starý sirotčinec, o kterém mu vyprávěl tolik historek, je zničený a opuštěný. A přesto se zdá, že v tom zničeném domě jeho obyvatelé pořád jsou – a to nejen na zašlých fotografiích, které objeví v zamčeném kufru. Brzy je už Jacob – trochu proti své vůli – vtažen do dobrodružství do jiného světa, který naprosto popírá všechny jistoty a pravdy o světě.

Autor před čtenářem rozkládá působivou paletu postav, podivných a ještě podivnějších, které jsou kromě mistrného slovního vykreslení podpořeny starými fotografiemi – a jsou o to živější. Podivné děti totiž nejsou jen podivné, jsou také silnými osobnostmi a každé si svým způsobem zamilujete, protože každé má svou minulost, své sny, přání i schopnosti. A právě postavy jsou tím, co příběh táhne dopředu – nejde o akční vyprávění, ale spíše pomalejší knihu, kterou si budete vychutnávat a pronikat do ní hlouběji pěkně stránku za stránkou. A zvědavost vám nedá spát.

Skrze fantasy příběh však autor rozpitvává i mnohem vážnější téma – téma holokaustu, druhé světové války a toho, jaké hrůzy přinesla do lidských životů. Na stránkách příběhu se tak setkáváme i s netvory, kteří skutečně žili a díky nimž je příběh o podivných sirotcích ještě mnohem realističtější a děsivější.

Nečekejte horor, Sirotčinec slečny Peregrinové je spíš mrazivým převyprávěním jednoho lidského osudu a skvěle otvírá scénu pro mnohem širší příběh, který se rozplétá v dalších dílech a teď již brzy i na filmovém plátně. Jeho hutná atmosféra je však něčím, co jen tak z hlavy nedostanete.

Autorka: Katka Stupková

Soutěž

Vyhrajte vstupy na exkluzivní projekce Sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti v Praze a ve Zlíně. Ve Zlíně promítáme 28. 9. v 16:40 v Golden Apple Cinema, v Praze můžete jít do kina Atlas 29. 9. v 17:30. Film dáváme ve 2D s titulky. Soutěž končí 25. 9. 2016. Nezobrazuje-li se vám fomulář správně (končí oranžovým tlačítkem Odeslat), vyplňte jej na této adreseÚplná pravidla soutěže

window.handleIFrameMessage = function(e) { var args = e.data.split(„:“): var iframe = false: if (args.length > 2) { iframe = document.getElementById(„JotFormIFrame-“ + args[2]): } else { iframe = document.getElementById(„JotFormIFrame“): } if (!iframe) return: switch (args[0]) { case „scrollIntoView“: iframe.scrollIntoView(): break: case „setHeight“: iframe.style.height = args[1] + „px“: break: case „collapseErrorPage“: if (iframe.clientHeight > window.innerHeight) { iframe.style.height = window.innerHeight + „px“: } break: case „reloadPage“: window.location.reload(): break: } var isJotForm = (e.origin.indexOf(„jotform“) > -1) ? true : false: if(isJotForm && „contentWindow“ in iframe && „postMessage“ in iframe.contentWindow) { var urls = {„docurl“:encodeURIComponent(document.URL),“referrer“:encodeURIComponent(document.referrer)}: iframe.contentWindow.postMessage(JSON.stringify({„type“:“urls“,“value“:urls}), „*“): } }: if (window.addEventListener) { window.addEventListener(„message“, handleIFrameMessage, false): } else if (window.attachEvent) { window.attachEvent(„onmessage“, handleIFrameMessage): } if(window.location.href && window.location.href.indexOf(„?“) > -1) { var ifr = false: if (args.length > 2) { ifr = document.getElementById(„JotFormIFrame-“ + args[2]): } else { ifr = document.getElementById(„JotFormIFrame“): } var get = window.location.href.substr(window.location.href.indexOf(„?“) + 1): if(ifr && get.length > 0) { var src = ifr.src: src = src.indexOf(„?“) > -1 ? src + „&“ + get : src + „?“ + get: ifr.src = src: } }