A zase ty války…

Jak s postupujícím časem přicházely další díly, universum Hvězdných válek mohutnělo, vyrábělo se více doplňkových předmětů, utvářely se základny pravověrných fanoušků a kinematografie, především však sci-fi žánr od té doby nebyl tím, čím býval. George Lucas vybudoval svět, který nás odváděl od toho, v němž žijeme, abychom si našli svého hrdinu, projektovali do něj vlastní touhy a (v lepším případě) skrze jeho odvahu našli motor k vykročení z komfortní zóny. V tom horším případě jsme pouze od reality unikli a ve své ulitě se přikryli ještě další dekou a pouštěli si boje světelných mečů v hypnotických opakovačkách.

Star Wars představují to nejlepší i to nejzápornější, co si pod masovým produktem kinematografie můžeme představit. Vyrostlo na nich několik generací a s nimi i bohatství jejich tvůrce. Ten v nedávné době universum prodal společnosti Disney a v úlech fanoušků začala bzučet otázka, zda to znamená konec, nebo naopak možnost restartu.

Premiéru Star Wars: Síla se probouzí máme už za sebou. Nyní se film objevuje na DVD a BD nosičích. Můžeme si tak dát ruku na srdce a s plným vědomím a upřímností zhodnotit, zda se Disney o vesmírnou ságu dobře postaral. Už jen tím, že posadil do režisérské židle J. J. Abramse, jemuž se podařilo znovunakopnout Star Trek, by nás mělo studio ušatého myšáka uklidnit. Reakce na výsledek jsou však natolik protichůdné, že tato recenze půjde cestou čistě osobního komentáře jejího autora… a tak se nyní přepíná do ich-formy:

Jen stručně a pro představu. Hvězdné války doposud měly šest celovečerních epizod. První, „stará“, trilogie nakonec v pořadí zaujala to „novější“ místo, protože Lucas se na přelomu tisíciletí rozhodl vyprávět události, které předcházely ději, o němž tehdy Star Wars vypovídaly. Udělal v tom přečíslování maličko zmatek (a já tak pořád přemýšlím, zda si mám sérii pouštět podle roku vzniku, nebo podle označení jednotlivých epizod). Stejně tak měl asi svrbění, protože do původní trilogie párkrát zasáhl, dle svého uvážení (dle mého: špatného uvážení) je „vytunil“ o nové počítačové triky a znovuodpremiéroval. Jen Bůh, Sibyla a Libuše vědí, co by ještě Lucas se svým fikčním světem tropil za skopičiny, kdyby Disneyho nechytila mlsná a neodkoupil na Star Wars práva.

Nejnovější díl má pořadové číslo VII (římské číslice jsou více sexy) a zkrátka pokračuje tam, kde se v roce 1983 skončilo. Jen v ději uplynulo několik let. Disneyho strategie vsadila nakonec na nostalgické vrnění pamětníků a současně atakování pozornosti nových mladých rozmazlenců, kteří potřebují nějaké ty novoty. A tak se Síla se probouzí rozkročuje a jednu či druhou skupinu více či méně těší nebo jí mačká žaludek v dobře utaženém svěráku.

Já jsem nikdy kouzlu Hvězdných válek nepropadl, protože stará trilogie mi v obsazení (ano, mluvím o tobě, Luku Skywalkře!) probouzela k životu vyléčené spalničky, zatímco ta nová mě utěšovala pouze přítomností Natalie Portman. U vypouštění nejrůznějších teaserů a trailerů na sedmou epizodu jsem proto nijak neucvrknával. Na půlnoční premiéru si přesto zašel a Blu-Ray přesto pořídil. Proč? Nikoliv tedy z nostalgie, ale protože mi přijde nový díl Star Wars jako velmi vydařená sci-fi zábava.

Síla se probouzí, jak bylo naznačeno, vypráví o ději, který pokračuje po letech tam, kde šestá epizoda z roku 1983 skončila. Nicméně tohle svým způsobem autoři do svého filmu vkládají jen díky několika málo prvkům (třeba skrze to, že koukáme na postarší princeznu Leiu, postaršího Han Sola nebo postaršího Luka Skywalkra). Celý zbytek, včetně zápletky, mnohem více působí jako reboot Nové naděje, čili epizody IV. Místo Hvězdy smrti tu máme jinou gigantickou (ale pochopitelně mnohem více gigantickou) vesmírnou loď či planetu či cotovlastněvůbecje?!, místo probouzející se síly u mladičkého Luka tu máme probouzející sílu u mladičké Rey, místo černě maskujícího se Darth Vadera tu máme černě maskujícího se Kylo Rena, místo milého droida R2-D2 máme ještě milejšího droida BB-8… chcete pokračovat? Myslím, že to není nutné, myslím, že jste to už začali chápat.

Zkrátka sedmá epizoda si co do náplně zápletky a konfliktů vzala vše funkční z předchozí „staré“ série, ale natočili to tvůrci, kteří umějí točit lépe než Lucas. Ano, tohle hraničí s herezí, ale nechť hodí na mě kamenem ten, kdo si opravdu myslí, že Lucasovo režijní vedení vykazuje znaky invence nebo opravdu dobře zvládnutého řemesla. Hvězdné války se dočkaly nejlepších epizod právě jen tehdy, když na ně Lucas pouze dohlížel coby producent (čili pouze ve dvou případech). To J. J. Abrams zastupuje jinou ligu. Ne snad, že by dílo, které díky němu vzniklo, mělo uhranout svět svou originalitou, zvládne však lépe vybírat a korigovat herce, lépe časovat akci a napětí mísit s humorem. Zatím to vypadá i na to, že nový tým má větší smysl pro skloubení klasických a digitální triků a snoubení retra se znaky cool budoucnosti.

Už tohle všechno mě přesvědčuje, že Star Wars jsou nyní v dobrých rukou. Otevřely se navíc dalším generacím či skupinám diváků. Máme zde důležitého hrdinu tmavé pleti a máme zde hlavní hrdinku ženu. Máme zde více humoru a pravděpodobně nás bude čekat i více bombastičtějších akčních scén. A v neposlední řadě zde pravděpodobně budeme mít mnohem problematičtějšího záporáka… ale nechci předbíhat.

Se skutečným hodnocením sedmé epizody si vlastně budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Třeba dvacet let. Až čas ukáže, zda sázka na restart vyšla. Zda vlastně Disney jen a pouze nejde ruku v ruce se svou novou strategií točit nově staré věci (a nepodporuje tím tak nějak podivné tápání současného Hollywoodu), nebo zda zkrátka chtěl udělat Star Wars lepšími.

Já mám nyní jasno především v následujícím:

• ústřední herecké obsazení mě opravdu baví
  • přeji si, aby John Williams žil ještě dalších 80 let a skládal hudbu k dalším epizodám VIII, IX, X, pak pravděpodobně k -I, -II, -III a různým odmocninám z existujících dílů
  • droid BB-8 se svým herectvím a roztomilostí blíží WALL-Emu, není proto možné jej nemilovat a nemít v plánu jej vyměnit za nějakého člena své rodiny
  • jestli bude Luke Skywalker mít v dalších dílech více než malé množství prostoru, budu si ke sledování brát plechový bubínek a kdykoliv při jeho výstupu na něj nepatřičně nahlas udávat rytmus melodie Hvězdy smrti

A skvělá zpráva na závěr. Jestliže dáte šanci vydání filmu na Blu-Ray disku, pak vězte, že se na něm nachází ještě jedna placka a na ní celkem patnáct bonusů (pokud do čísla započítáváme každou vystřiženou scénu). Celkově jde o dvě hodiny materiálů, přičemž to nejzajímavější nabízí hodinový dokumentární film o natáčení Síly se probouzí. A jak je už u Magicbox zvykem, bonusy mají české titulky!