A nebude to bolet, že ne?

„Pro hrstku šťastlivců byl zásah bleskem léčebnou kúrou na všechno, co je trápilo.“

Jestli právě marníte čas v čekárně u zubaře nebo čekáte na odběry, bude nejlepší zkrátit si to čekání nějakou skvělou knihou, to je jasné. Ale co by vám v tu kritickou hodinku zrovna bodlo? Nathan Belofsky to vyřešil za vás! Jeho Podivná medicína není nudnou historií světového lékařství, ale knihou plnou šokujících lékařských postupů napříč staletími, o kterých vám vaše praktická lékařka určitě vyprávět nebude.

Na dvě stě osmi stranách se dozvíte o nejrůznějších lékařských omylech, pokusech i lécích, které pacienty strašily od Babylonu přes starověký Egypt (zapomeňte na Egypťana Sinuheta, teď to bude mnohem zábavnější), středověk a renesanci až po epochu heroické medicíny. Jména lékařských mistrů, jako byl Oswaldt Gabelthouer, Johannes Hofer nebo Carl Linnaeus vám budou díky čtivému vyprávění důvěrně známá. A to jsme se ještě nedostali k tomu, k čemu lékaři používali tzv. sexuální krunýř! No a až se zase jednou budete chtít napít studeného piva – stokrát si to rozmyslíte. Takové počínání má totiž strašlivé následky.

Autor navíc detailně popisuje nejen rozmanité léčebné postupy všemožných roztodivných onemocnění a jejich léčbu, ale i hlasité srdcervoucí projevy nebohých pacientů (král Joffrey z Her o trůny by si jistě přišel na své). Mimochodem, přemýšleli jste někdy o tom, jak se léčí lykantropie? To otevřete střední žílu a… No, vlastně si nejdřív raději přečtěte, co to je ta lykantropie. Kromě pouštění žilou a operací bez anestézie můžete své obzory rozšířit i v oblasti biologických léčiv (kam patří pijavice nebo mraveniště).

Takže pokud máte smysl pro bizarnosti a nevadí vám krev, je pro vás Podivná medicína to pravé acylpyrinové. Kniha je také vynikající dárek pro kdejakého hypochondra. A navíc: o extra šťavnaté zkazky z ordinací nebudete mít už nikdy nouzi. Hned se o nějakou můžete podělit třeba s pacientem, co sedí vedle vás! Kdo je na řadě?

Autorka: Aneta Nejezchlebová