Jsem Taras Povoroznyk, ale všichni mi říkají Tary. Jsem parkourista, jsem youtuber, jsem rebel. Živím se tím, co mě baví. Dělám parkour, natáčím videa. A všechno, co umím, se snažím předávat dál – proto pořádám Tary Campy a Tary Workshopy. Zároveň se starám o svou parkourovou značku Enjoy the Movement. Ochutnejte z nové knížky Taryho svět.
Jak si vytvořit vlastní Youtube kanál
Dalším krokem, když už ses pustil do natáčení videí, je zřídit si svůj vlastní kanál. To je taky jednoduchý. Jdeš na YouTube.com a tam zadáš – vytvořit účet. Založíš si komplet. Jak se tam chceš jmenovat, dáš si tam věk, pak náhledový obrázek kanálu, zvolíš hlavní kategorii videí, kterou chceš točit (já tam mám nastavenou zábavu). Pak je vhodné vytvořit si nějakou grafiku, není to úplně nutnost, ale je lepší, když je grafika jednotná, aby pak v každém videjku bylo nějaké krátké intro, podle kterého tě lidi poznají na první dobrou. Čili šablona kanálu, název a foto a pak už jenom přidáváš video po videu.
MINIATURA JE ZÁKLAD
Další důležitá rada pro lidi začínající na YouTubu. Je důležité mít správný náhledový obrázek videa neboli miniaturu. Musí na něm být to nejzajímavější. Představ si, že to video chceš někomu prodat. Musí tam být něco, na co lidi budou chtít kliknout, jakmile to uvidí. Ten obrázek musí být něčím přitažlivý. Když bude nudný a nezajímavý, nebo dokonce hnusný, nikdo na něj neklikne. A hned vedle té miniatury videa se objeví jeho název. Ten musí být výstižný a krátký, aby byl celý k přečtení. Protože když napíšeš název dlouhý, tak lidi uvidí jenom jeho část. Důležité taky je, aby název videa dával dohromady s tou miniaturou smysl. Musí s ní korespondovat, musí k sobě pasovat. Pokud tam bude úplně něco jiného, tak budou lidi zmatení a nebudou vědět, co od videa očekávat.
NEŠETŘI NA MIKROFONU
Dále je důležitý mít ve videu dobrý zvuk. To pro lidi, co chtějí točit, znamená, že další investice by měla jít do mikrofonu. Mikrofon je moc důležitá věc. Je to jeden ze základních komponentů. Je potřebné, aby ti bylo krásně rozumět. Stačí jen HD rozlišení videa, ale zvuk musí být kvalitní.
A JAK JE TO S TĚMI PENĚZI?
Když na svůj nově založený kanál začneš dávat videa, nemůžeš hned očekávat nějaké příjmy. Trvá docela dlouho, než začneš vydělávat svoje první korunky. Nejdříve je potřeba na YouTubu nasbírat minimálně 1000 odběratelů a tvůj kanál musí dosáhnout 4000 hodin veřejného sledování za posledních 12 měsíců. Musíš mít ověřený bankovní účet. Pokud čekáš, že za jednu objevenou reklamu u tvýho videa získáš hned třeba 100 korun, jsi na velkém omylu. Jedna reklama, která ti tam vyblikne na 5 sekund, ti vydělá pár haléřů. Jde to pomalu a peníze se pohrnou, až když se ti hodně daří a máš třeba stovky tisíc odběratelů, nebo dokonce miliony. Tehdy se situace změní. Pak jsi ve vatě.
Abych trochu motivoval začínající youtubery, prozradím pár rekordů, co se týče výdělků. O penězích jsem nikdy moc nemluvil, přišlo mi to vždycky jako něco tajnýho a že je to jen a jen moje věc. Na druhou stranu, když to lidem prozradíte, získají aspoň přehled, jak se to pohybuje:
- Video, které mi vydělalo historicky nejvíc peněz, je Učím youtubery parkour #16 – v době, co píšu tuhle knihu, je to 119 808 Kč.
- Celkem jsem dohromady získal už 1 665 902 odběratelů, ovšem nikdy ne v jednu chvíli, v současnosti má můj YouTube kanál 886 071 odběratelů.
- Za jeden jediný měsíc jsem získal 67 463 odběratelů – to byl srpen 2018, vrchol série Učím youtubery parkour.
- 31 381 ztracených odběratelů za jeden měsíc, konkrétně to byl březen 2019, měsíc, ve kterém jsem schytal jednu z těch největších životních lekcí – takzvaná Taryho kauza kluk.
- Průměrná doba sledování všech mých videí je 5 minut 15 vteřin.
- Můj kanál historicky vygeneroval přes 659 871 339 celkového zhlédnutí na všech videích.
- 57 869 826 hodin je celková doba, kterou se lidi koukali na má videa. Což je 2 411 242,75 dní, 80 374,75 měsíců a 6 698 let.
- Lov zážitků #6 je mé nejslabší video, co se příjmů týče. Dohromady vydělalo krásných 42 korun českých.
- 31 962 Kč můj YouTube kanál vydělal za jeden den, a bylo to pondělí 26. listopadu 2018.
- Nejvíc peněz, co jsem si kdy vydělal za jeden měsíc z YouTube reklam, bylo 589 895,43 Kč v listopadu 2018.
- Historicky na mě kouká 59 % mužů a 41 % žen.
Výdělky z YouTubu se shromažďují dohromady, vyplácí se najednou, a to jednou měsíčně. Youtuber může mít příjem ze všech videí, tedy i ze starých, pokud lidi na ty starý videa koukají furt dokola. Čím víc roste sledovanost, tím více reklam se u nich objevuje. I tři roky staré video vám může vydělávat zajímavý peníze. Jenom to video nesmí YouTube napadnout třeba kvůli tomu, že v něm porušuješ nějaká práva. Buď autorská, nebo zásady youtubové komunity. To je důležitá věc.
NEJDE VŽDYCKY JEN O VIDEA
Aby lidi pochopili, kde youtuber vezme na nový barák nebo na hezké auto, musí vědět, že kromě natáčení videí dělá ještě něco navíc. Ti úspěšní si třeba udělají e-shop se svými reklamními předměty, se svým merchem, který už všichni znají. Youtubeři můžou taky dělat pro lidi různé placené akce. Jsou youtubeři, co umí zpívat. Pronajmou si nějakou halu a pozvou do ní fanoušky na svůj koncert. Ze vstupného dostanou peníze.
Na Instagramu pak youtubeři a influenceři občas dělají placenou propagaci, která hodně frčí. Takzvaný product placement. Většinou jsou to však jednorázové záležitosti. Vezmou si do svého videa nějaký produkt nebo službu jiný firmy a ta jim za to zaplatí. Výdělek se u těch nejmenších youtuberů pohybuje od tisícovky až třeba po padesát tisíc korun – podle toho, jak je youtuber sledovaný, jaký má dopad na lidi. Taky si mohou sami obepsat několik firem s nabídkou na reklamu, samozřejmě ne každý ti řekne: „Jo, jo, chceme tě.“
Ale znovu – za pokus nic nedáš. Je tady taky možnost, že ti řeknou: „Dobře. Dáme ti dvacet tisíc, když na nás natočíš video.“ To je fajn, protože ty točíš video a využiješ třeba vybavení, odpruženou žíněnku airtrack, která se ti dokonale hodí. Takže spojíš příjemný s užitečným…
V takovém případě to dělám rád, protože je mi to blízký, používám daný produkt, na který dělám reklamu a mám ho rád, a rád to tedy lidem doporučím. Firmě se zvýší prodeje, a tím pádem mám já nárok na odměnu. To nám ale mají někteří lidi za zlý. Ne snad v tomhle případě, ale někteří youtubeři bohužel promují i různé blbosti a lidi pak nemůžou věřit tomu, že všechny věci, co se takhle propagují, jsou dobrý. Proto si já fakt vybírám.
Každopádně tohle je další zdroj příjmů youtubera.
Taky nás občas zvou na akce. Někdo dělá akci pro veřejnost a organizátoři oznámí, že tam bude Tary. Bude tam mít parkourové vystoupení a autogramiádu. A já vím, že tam strávím několik hodin. A za to mi pořadatel zaplatí nějaké peníze. Pohybuje se to u menších akcí řádově mezi deseti a dvaceti tisíci. U těch větších to občas bylo i padesát tisíc korun. Podle toho, kolik přijde na událost lidí nebo jak moc náročný to pro mě bude. Taky mi proplatí cestovné – když jedu támhle někam na Moravu, tak holt moje auto něco sežere.
A takhle to funguje. Když je youtuber šikovný, tak může mít příjmy z více zdrojů. Ale všechno závisí na jeho jménu. A ve chvíli, kdy má pak to jméno pošramocený kvůli nějakým přešlapům, už ho najednou nikdo nechce na žádnou placenou propagaci a musí si to jméno nějakým způsobem zas očistit. Teď mluvím taky z vlastní zkušenosti.
Po těch mých přešlapech a kauzách byl největší průser, že jsem byl na jistou dobu zapsán na černou listinu. Měl jsem třeba značku, kterou jsem oslovil, byla mi blízká, ale oni mi řekli: „Hele, sorry, teď to nejde. Víš co, tebe teď lidi vnímají špatně, jsi v nemilosti, takže to zkus za dva roky. Sorry!“
Chápal jsem to. Pochopil jsem, že youtuber si musí hlídat své jméno. Jméno se nebuduje snadno. Člověk musí strašně dlouho budovat svoji značku, ale pak hodně rychle, ze dne na den, může o vše přijít. A to je opravdu balancování na tenkém ledu. Nikdy nevíte, kdo proti vám co vystřihne. Lidi si myslí, že youtubeři vydělávají miliony. Několik málo možná, ale není jich tolik. Ostatní, kterých jsou tady stovky, zdaleka nedosáhnou na tak vysoké částky. Ti průměrní si vydělají třeba třicet čtyřicet tisíc měsíčně a jsou strašně rádi. Ale ani to není garantovaný. A nikdo vám to nezaručí.
PŘEDSUDKY O YOUTUBERECH
Pamatuju si, že když se před pár lety řeklo youtuber, bylo to pro lidi spíše jako sprosté slovo. A včera jsem měl u nás v domě borce, který mi servisoval dveře na balkon. Trošku neseděly, tak mi je opravil. A já se ho pak ještě zeptal, jestli dělá i žaluzie, načež on mi na to do pracovny, kterou si zařizuju, nabídl rolety.
Říkám mu: „Víte, tady točím videa na YouTube, tak potřebuju, aby na mě to světlo nešlo.“
„Na jutub? Takže jutuber?“ podíval se na mě přes rameno a já měl v tu chvíli pocit, jako kdyby ten jeho pohled, kterým si mě měřil, nebyl úplně přívětivý.
Četl jsem v něm něco jako: „Ty vole, tak na tom jutubu jsou asi fakt dobrý peníze, když máš tady takovej barák. Hmm, co dělám špatně v tý svý práci?“
No prostě způsob, jakým řekl slovo youtuber, mi dal jasně najevo, že to povolání není v jeho očích moc pozitivní. Ale jsem přesvědčený, že ani on, a ani hodně dalších lidí vlastně pořádně nevědí, o co se jedná. Nechápou tu práci.
Stejně jako televize, také internet a YouTube jsou tady pro zábavu. I já jsem, ostatně jako všichni, vyrůstal na televizi. Pouštěl jsem si různý pořady, různý seriály od rána do večera. Když jsem přišel po škole domů a měl jsem volno, čuměl jsem na telku. Došlo mi, že člověk musí i odpočívat.
A dnes je tu i internet. Svým způsobem konkurence televize. Obrovská konkurence!
Díky němu mohou lidi odpočívat kdekoliv. Relaxují u svých mobilů, tabletů, u notebooků a brouzdají třeba na YouTubu a na různých sociálních sítích. Na rozdíl od televize tam mají i potřebnou interakci s ostatními lidmi. Internet je proti televizi hodně sociální. Předtím jsme koukali na telku jednostranně – jenom jsme na ni čuměli a žádná odezva, žádná zpětná vazba se nekonala. A tady na sociálních sítích komentuješ, lidi ti odpovídají a máš pocit, že tam nejsi sám, prostě jsi tam s ostatními.
Napsat komentář