http://kariera.luxor.cz/

Březen – za kamna s knihou vlezem…

1. 3. 2008 v 12.00

Čtou děti anebo ne? Zodpovědnost leží zejména na tandemu rodič - učitel. Knihkupectví Neoluxor má v průměru sedmiprocentní meziroční nárůst prodeje dětské literatury, a ani na začátku března, měsíce knihy, o dětské knihy zájem nepomíjí.

Od doby, kdy vytiskl Johannes Gutenberg první knihu, uběhlo téměř šest století. To, že díky jeho bohulibému počinu získala kniha jako médium na dostupnosti, není žádný spor. Na výslunní obliby se knihy hřály do příchodu nového nástroje, zdroje množství informací a hlavně zábavy – televizního vysílání. To odlákává pozornost malých čtenářů k pohodlnému sledování obrazovek. Jak ukázaly studie ze zahraničí, fenomén dneška internet není médiem, které by odvádělo děti od četby.

Neumět číst v dnešní české společnosti již neznamená být analfabetem, ale tím, kdo nemá ke knihám vztah a neumí najít v přečtení knihy požitek. Neumět číst může znamenat i určitý handicap v mentálním rozvoji dítěte. I proto je březen připomínán jako měsíc knihy.

Dítě, které není zejména rodiči, ale i školou vedeno k četbě, si vztah ke knize pravděpodobně nikdy neudělá. Potvrzují to i učitelky druhého stupně škol z Fryštáku a Turnova Sylva Knedlová a Zdeňka Chmelíková. Shodně v Učitelských novinách uvádějí, že není jednoduché přivést děti základních škol ke knížkám. Raději sledují televizní seriály a hrají počítačové hry. Učitelé si vesměs stěžují na špatnou úroveň čtenářství dětí a proto se snaží alternativními, zábavnými způsoby své svěřence přivést ke knížce. Jenže prvním, kdo by měl vést dětské kroky k četbě, je rodič. Na to poukazuje i projekt Celé Česko čte dětem, který prostřednictvím čtení knih slavnými osobnostmi upozorňuje na to, že pouhé každodenní dvacetiminutové čtení pohádky, zadělává na „čtenáře“.

U dítěte, které nečte, je pravděpodobnost menšího všeobecného přehledu, samostatnosti v usuzování a rozhodování, horší soustředěnost a dá se říci i pomalejší rozvoj v inteligenci jako takové. Knihkupci jsou ale v kárání opatrní „Vídáme v našich obchodech hodně rodičů s dětmi školního věku, a dětská literatura je jednou z neprodávanějších,“ říká Jiří Bílek, manager ze sítě Neoluxor a dodává: „Například všechny díly Harryho Pottera přivedly ke knize podle všech indicií i notorické nečtenáře.“ A dodává: „Samozřejmostí se tedy bude zdát, že nejprodávanější knihou minulého roku byl Harry Potter a relikvie smrti, hned třetí se umístila podzimní novinka Bajky Barda Beedleho, obojí od Joanne K. Rowlingové.“ Zájem dětí o knihy potvrzují i faktická čísla prodejů. Neoluxor v roce 2007 prodal čtvrt milionu dětských knih a v roce2008 to bylo již téměř 270 tisíc.

Měsíc knihy a internetu má za úkol upoutat nejen pozornost trvalých zájemců. Proto největší prodejce knih, síť Neoluxor, láká během března na množství zákaznicky zajímavých akcí. Jiří Bílek k tomu říká: „Je naprosto přirozené, že v březnu, měsíci knihy, pracujeme se zákazníkem na jeho zájmu o knihy. Kupříkladu jsme s nakladatelstvím BB Art připravili padesátiprocentní slevy stovky zajímavých knih z oblasti beletrie a literatury faktu. Dále ten, kdo u nás v březnu nakoupí za více než 500 korun, dostane slevovou kartu Sphere plnou výhod. A samozřejmě jsme nezapomněli ani na děti. Mnoho dětských titulů dostanou zákazníci za 60% jejich původní ceny.“ Vedle toho se standardně chystají zajímavá setkání s autory v Paláci Knih Luxor. Jednou z těchto akcí bude i 18. března autogramiáda knihy Rok šestý prezidenta České republiky Václava Klause, anebo se čtenáři dočkají netrpělivě očekávané čtvrté části fantas trilogie Twilight Stephanie Meyerové.


Komentáře k článku

(Nebude zobrazen v komentáři)

Náš web zlepšujme pomocí cookies. Do vašeho zařízení ukládáme také cookies třetích stran. Pokud nám dáte souhlas, můžeme náš web také přizpůsobit podle vašeho chování při jeho prohlížení a s vaším souhlasem tyto informace také předat reklamním společnostem a sociálním sítím, aby vám zobrazily cílenou reklamu nebo za účelem e-mailového oslovení. Svůj souhlas můžete odvolat a vybrané cookies odmítnout prostřednictvím linků níže. Více informací Změnit nastavení Rozumím