Nejdražší film inspirovaný skutečným příběhem jednoho z největších vojevůdců své doby, nikdy neporaženým Janem Žižkou z Trocnova, je tu a čeští diváci ho konečně uvidí 8. září v kinech. Jak se těší na samotnou premiéru producent a režisér Petr Jákl?
Jaké to pro vás je, mít za sebou zkušenost s nejdražším filmem v historii české kinematografie?
Film Jan Žižka je pro mě splněný sen, ale cesta k jeho naplnění byla trnitá. Věnoval jsem mu celkem jedenáct let svého života. Napsat scénář, sehnat peníze i herce byl opravdu boj a průběh samotného natáčení zrovna tak. Musel jsem doslova vybojovat každý den. Díky komplikacím, které provázely zejména natáčení, jsem se ale mnohé naučil. O lidech, i o sobě. To, že se film podařilo dotáhnout do úspěšného konce, je pro mě velkým zadostiučiněním!
Film za pár dní vstupuje do kin, čeká vás i světová premiéra v Americe, jaké pocity vás v tyto dny provázejí?
Na premiéru se moc těším! Mám radost, že se podařilo, aby premiéra byla nejdříve v Praze. Vím, že se člověk nedokáže zavděčit všem. Ale věřím, že si Jan Žižka své diváky najde. Film má záměrně několik rovin, takže může zaujmout různorodé publikum. Pro mě je důležité, aby se film líbil mně. Jsem perfekcionista, sám sobě nic neodpouštím. Nejprve musím být s filmem spokojený já a pak teprve ho můžu pustit do světa. Těším se, že diváci budou konečně moci spatřit to, co jsem pro ně spolu s celým týmem celé ty dlouhé roky chystal. A taky se těším, že se na premiéře potkám se svými kolegy a herci, kteří se na filmu podíleli. S některými jsme navázali opravdu hluboké přátelství, a tak je opravdu rád znovu uvidím.
Film byl nákladný nejen ve financích, ale i v čase, co nejdůležitějšího přinesl vám?
Jak už jsem mnohokrát řekl, natáčení bylo opravdu náročné. Sáhl jsem si doslova na dno svých sil. Navíc jsem perfekcionista, a nedělá mně dobře, když věci neběží podle mých představ. Ale takové věci se děly dennodenně. Abych to vydržel, naučil jsem se situace přijímat takové, jaké jsou. To mně pomohlo ty dlouhé natáčecí dny vydržet. Zjistil jsem, že když přestávám tlačit na pilu, žije se mně mnohem snáz. Za tohle poznání vděčím natáčení a zejména své ženě Romče, která mně na mé lamentování, že věci nejdou podle mých plánů, pokaždé odpovídala: „Přijmi to.“ Ale mně to nějaký čas trvalo, než se to opravdu podařilo. Kromě této zkušenosti vděčím filmu Jan Žižka i za mnohá nová přátelství, která během něj vznikla, a která trvají dodnes.
Jaké bylo spolupracovat s mezinárodními hvězdami? Bylo těžké je do projektu získat?
Získat herce bylo opravdu náročné. Ještě celkem krátkou dobu před natáčením jsem žádné herce neměl. A to, že se mně nakonec podařilo sehnat tak zvučná jména, považuju za zázrak. Měl jsem štěstí, ale zafungovala i vzájemná chemie. Podařilo se mně je strhnout příběhem Jana Žižky. Věřil jsem, že natočíme skvělý film, a oni u toho chtěli být. S mnohými jsem se nakonec opravdu spřátelil. S Michaelem Cainem jsme pak dokonce natočili další film. Skvěle jsme si rozuměli i s Tilem Schweigerem a Matthewem Goodem. Oba jsou totiž neskutečně vtipní.
K filmu vychází i kniha, je to další velmi unikátní projekt, prozradíte mi o ní něco víc?
Moc rád. Kniha je výjimečná tím, že nabízí čtenářům navíc i rozšířenou realitu. Díky ní se budete moci například vyfotit s Michaelem Cainem nebo si vytisknout palcát na 3D tiskárně. A samozřejmě nabízí pohled do zákulisí natáčení. Vznikala na základě rozhovorů jak s členy filmového týmu, tak se samotnými herci. Prozrazuje hodně o filmařském řemesle, ale zachycuje i atmosféru natáčení. Můžete se těšit na vtipné historky i na momenty napětí, o které jsme neměli nouzi. Kniha se navíc věnuje i historické postavě Jana Žižky a porovnává jeho život s filmovým příběhem. A jak jinak, je plná i nádherných velkoformátových fotografií. Vůbec grafické zpracování je velmi povedené. Mám opravdu radost, že se tak povedla.
Váš oblíbený film je Statečné srdce, jaký vztah máte ke knihám a jaká kniha je vaše nejoblíbenější?
Knihy mám rád, ale nečtu je, preferuji, když mně je někdo předčítá 🙂 V poslední době mě například zaujal román Ve jménu zítřka od Thomase Blanca. Je to velmi silný příběh, který vás donutí zamyslet se nad tím, jak se chováme k naší planetě, a téma udržitelnosti je pro mě zásadní. Co však čtu, to jsou scénáře. A moje „nejoblíbenější“ kniha je samozřejmě kniha o filmu Jan Žižka 🙂
Kdybyste měl říct třemi slovy, kdo je pro vás Jan Žižka?
Spravedlivý, zásadový, odvážný.
Další váš projekt, na který se můžeme těšit? Prozradíte?
Mám rozpracováno spoustu projektů. Právě teď produkuju film s Al Pacinem.
JAN ŽIŽKA – Karel Svoboda a kolektiv
Nadčasový odkaz Jana Žižky ožívá ve filmu Petra Jákla a vy jej můžete znovu prožít na stránkách této výpravné knihy. Kniha je unikátní díky rozšířené realitě, jejímž prostřednictvím můžete pozvat filmové hrdiny přímo k sobě domů, můžete zhlédnout vystřižené filmové scény nebo si detailně ze všech stran prohlédnout filmové kostýmy a zbraně.
Čtenář se dozví mnoho zajímavostí z natáčení, může se začíst do rozhovorů herci a dalšími umělci všech filmových profesí. Nahlédne nejen do filmového řemesla, ale spolu s tvůrci filmu prožije jak náročné, tak i komické situace. Čtenáři se mohou těšit také na stovky fotografií z natáčení, kniha odhaluje tajemství filmových lokací a mnoho dalšího…
Přestože Jan Žižka zemřel již před staletími, jeho poselství je stále živé. Žít v pravdě, nebát se vzít osud do svých rukou a bojovat za to, čemu věřím. Hodnoty jako čest, spravedlnost, víra a naděje ožívají nejen ve filmu, ale i v knize.
Petr Jákl
Narodil se v Praze. V mládí se aktivně věnoval judu. V roce 2000 v něm dokonce reprezentoval Česko na olympijských hrách v Sydney.
U filmu začínal jako kaskadér a herec vedlejších rolí. Později se prosadil jako režisér, scenárista a producent.
V roce 2010 například převedl na filmové plátno příběh nejznámějšího českého vězně Jiřího Kajínka.
Jeho aktuální projekt Jan Žižka je s rozpočtem 450 milionů korun nejnákladnějším českým filmem všech dob.
V současné době natáčí filmy i ve Spojených státech a spolupracuje s nejúspěšnějšími hollywoodskými herci.
Autorkou rozhovoru je Jana Brázdilová.