Lodě Erebus a Terror anglického královského námořnictva uvízly v roce 1847 při hledání tzv. severozápadní cesty v ledové pasti. Námořníkům docházejí potraviny, sužují je choroby a pronásleduje je zvláštní nestvůra. Situaci líčí druhý kapitán Crozier a několik dalších účastníků výpravy. Fascinující příběh se stal předlohou úspěšného seriálu.
Co vás nejvíc zaujalo na událostech, které líčí audiokniha Terror?
Byl to strašný masakr. Když si představím, že jsem dvě zimy zavřený někde, kde nic není, navíc s vybavením z 19. století… Je to obdivuhodné – všechny podobné objevitelské výpravy v historii jsou z dnešního pohledu naprosto neuvěřitelné. V současnosti je to v podstatě sranda – když si vezmete kvalitní větrovku a vyrazíte na Mount Everest, pokud budete mít kliku, nic se vám nestane. Ale tenkrát s vlněnými kabáty a třinácti vrstvami pod tím, to muselo být peklo, jen co se týče hygieny.
Znal jste okolnosti tragické výpravy sira Johna Franklina už před četbou audioknihy? Dohledával jste si o ní něco?
Hodně jsem o tom přemýšlel, ale nezjišťoval jsem si nic. Z tehdejšího hlediska byl jejich postup správný – dneska už si můžeme připadat chytřejší, protože už to známe. Ale myslím si, že v oceánech nás ještě čeká dost překvapení… Co my víme o tom, co je pod námi?
Jak byste charakterizoval „svoji“ postavu?
Pro mě je kapitán Francis Crozier předobrazem dobrého velitele. Je to člověk, který umí číst lidi, umí s nimi zacházet a je odvážný a schopný vzít na sebe zodpovědnost. Charakterově je to člověk, se kterým bych si asi rozuměl – má v příběhu i slabší období, ale nakonec se rozhodne postavit realitě a čelit jí. Crozier je přímý, je jasné, co chce, a řekne to na rovinu, nepoužívá žádné kličky, vytáčky. S podobnými lidmi se mně osobně jedná dobře, takový přístup mi sedí.
Co bylo při přípravě a nahrávání příběhu nejobtížnější?
Obtížná byla velmi rozvitá souvětí, která jsou místy dost květnatá. Pokud máte větu, do které jsou vloženy tři další, ztratíte se v tom, i když si to čtete jen v duchu, natož nahlas. Takže znova a vymyslet to nějak, aby přesah přes ty tři vložené věty vydržel – to bylo občas na palici. Asi na to neexistuje žádný recept. Jediný způsob, jak se z toho dostat, když to vážně nejde, je větu hlasem ukončit a začít novou. Ale snažil jsem se to číst tak, jak je to napsané. Ještě jsem měl trošku problém s výslovností exotických jmen a názvů.
Jak jste vnímal fantastickou rovinu jinak historického příběhu? Čím pro vás byl onen „tajemný netvor“ z inuitských mýtů?
Myslím si, že byl částečně i psychickou projekcí posádky. Ovšem když najdete trup oddělený od hlavy, tak to – pravda – bude asi těžko vaše fantazie. Ale valná většina toho, co námořníky pronásleduje, jsou vlastně jejich představy a pro viktoriánské dobrodruhy nepřátelské arktické prostředí.
Několik zajímavostí o Martinu Stránském:
– držitel Zvláštní ceny AVA 2014 za mimořádný přínos audioknihám
– interpret audioknižní série Milénium, v níž na trilogii Stiega Larssona navázal David Lagercrantz
– hlas cynického Doktora House, jehož daboval ve stejnojmenném seriálu
– za dabing této postavy získal Cenu Františka Filipovského a Cenu diváků
– známý z TV seriálů jako Ulice, Kriminálka Anděl, Pojišťovna štěstí, Ordinace v růžové zahradě, Doktoři z Počátků, Místo zločinu Plzeň ad.
– člen souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni a stálý host Divadla pod Palmovkou
Rozhovor vyšel v magazínu Page, únor 2019
Napsat komentář