Zvrat přijde nečekaně rychle

21. 8. 2014 v 12.45

Šílený vrah se prohání New Yorkem a zanechává za sebou mučené, zvráceným způsobem zabité ženy. Frank Quinn, soukromý detektiv, se pouští do závodu s časem, na jehož konci bude buď mrtvý vrah, nebo jeho neteř.

Frank Quinn se poosmé stává ústřední postavou příběhu, ve kterém jde o život. New York je ochromený neobvykle krutými vraždami žen, které k sobě vraha pustily až příliš snadno a příliš blízko. Krutost, která se na jejich tělech s každým novým zabitím stupňuje, má jeden společný znak – plastovou sošku Sochy Svobody. Jako by se pachatel, kterého média pojmenují vrah Lady Liberty, vysmíval nejen obětem, ale také policii a celé společnosti. Do příběhu se navíc zamotává i Quinnova neteř Carli, která ho přijde poprosit o pomoc. Cítí a ví, že ji někdo sleduje a je si téměř stoprocentně jistá, že tím dotyčným je právě ON. Fyzická podobnost je nepopiratelná.

Ačkoliv to vrah nemá v hlavě úplně v pořádku, jedná až s chorobnou precizností a nezanechává za sebou žádné stopy, které by vedly k jeho odhalení. Kdokoli s ním přišel do styku, kdokoli ho zahlédl je schopný pouze povrchního popisu. Na čem se všichni shodnou je průměrnost. Průměrná výška, průměrná váha, průměrný vzhled, průměrnost, která ho dělá neviditelným a pomáhá mu splynout s okolím.

Děj se odehrává v několika rovinách - z pohledu Quinna, jeho kolegů z detektivní kanceláře, rodiny, z pohledu vraha - a prolíná se s minulostí, která vytvořila z jednoho obyčejného chlapce muže, který je rozhodnutý vraždit a zanechávat za sebou zkázu. Autor John Lutz vykreslil postavu vraha tak, že s ním čtenář v některých okamžicích musí soucítit a dokonce snad i chápe, proč se z něj stalo takové monstrum. A i když si to sám vrah neuvědomuje, jeho fixace na Lady Liberty se mu stane osudnou.

Kniha Zvrat je výborně napsaná. Čtivá, střídající se úseky minulosti a současnosti posouvají děj kupředu a pomáhají čtenáři vytvořit si skutečný obrázek toho, co se skutečně děje. Pro mne to bylo první setkání s detektivem Frankem Quinnem, přesto jsem neměla pocit, že bych byla ochuzena o minulost, která je i pro tuto knihu podstatná. John Lutz nenápadně připomíná, kdo Quinn je a jak a proč se dostal tam, kde je. Ačkoli se jedná v prvé řadě o thriller, najdou se zde úseky, které jsou prosycené humorem a vtipem.

Považuji se za zkušenou čtenářku thrillerů a detektivek a můj „radar nechutnosti“ je asi někde jinde, než u jiných, ale musím říct, že jsem byla opravdu překvapena, jak na mne zapůsobily popisy mučení a vraždění. Možná ani tak nešlo o to, co přesně vrah svým obětem dělal, ale spíš chladnokrevnost a v mnoha ohledech vášeň s jakou vraždy prováděl. Jako další velké plus musím zmínit fakt, že jsem až do konce netušila, z čeho pramení vrahova fascinace Sochou Svobody. Jeden aspekt a vzorec autor prozradí, společně se jménem vraha, ale i když téměř od začátku víte, kdo vraždí a jak si své oběti vybírá, rozuzlení bude určitě pro mnohé z vás velkým překvapením, tak jako pro mě.

Hodnocení: 94 %

Autorka: Kristýna Pekárková

K dispozici také e-kniha.