Zvítězila silná, nezkrotná touha stát se sám sebou

Einar Wegener žije ve spokojeném manželství, je ceněným malířem, spolu se svou ženou Gretou tvoří nerozlučný pár. Zlom nastává ve chvíli, kdy ho Greta požádá, aby se převlékl za dívku a stál modelem pro rozpracovaný portrét. V Einarovi se probudí dávno spící pocity. Zatouží v ženských šatech zůstat už navždy a stát se dívkou, křehkou Lili. Jenomže se píše rok 1929 a něco takového je nepřípustné.

Příběh ženy, jež se narodila do mužského těla, se odvíjí v době, kdy pojem transsexualita ještě neexistoval. Přesto se Greta rozhodne, že Einarovi umožní, aby se stával Lili, kdykoliv se mu zlíbí, a scházel se i s muži. Společnost však ve dvacátých letech nebyla otevřena jinakosti, vše tedy musí probíhat naprosto diskrétně. Greta nehodlá boj vzdát a najde lékaře ochotného pochopit, že Einar není duševně chorý ani homosexuál s divnými choutkami.

Vyhraje Einar bitvu se sebou samým i se společností, a promění se v ženu? Jak dokáže Greta přežít, že její nejbližší se postupně stává pouhou kamarádkou? David Ebershoff se pustil do velkého úkolu a vybral si ke zpracování stále lehce kontroverzní téma. I když žijeme v mnohem tolerantnější době, většinová společnost stále ještě neví, jak se k transsexualitě postavit. Možná, že i Dánská dívka napomůže pochopit, co se děje v duši uvízlé ve špatném těle.

Ebershoff stvořil nádherný a jemný svět, kde má hlavní slovo láska a pochopení druhého. Bohatě vykreslené charaktery obou hlavních postav, či chcete-li hrdinek, jsou největší devizou románu. Greta je nekonečně statečnou ženou, rozhodnutou pomoci nešťastnému muži i za cenu vlastní citové újmy. V Einarovi se snoubí nerozhodnost s touhou postavit se světu jako hrdá žena. Společně snad nakonec dokážou nemožné. Autor si pohrál i s popisem prostředí a jednotlivých situací, téměř ve stylu velikánů typu Hemingwaye, což křehkému příběhu trochu ubírá na svižnosti. Toužíte se dozvědět, jak bude vše pokračovat, ale autor vás nutí se procházet podél řeky a pozorovat racky. I za cenu těchto zdánlivých prodlev je ale Dánská dívka knihou, která zaujme ženy i muže – jednoduše všechny, kteří věří v lásku, spravedlnost a možnost svobodné volby.

Autorka: Helena Herynková