Znásilněné vlaštovky volají o pomoc

Vystudovaná germanistka a bohemistka patří bezesporu mezi nejvýraznější současné české autory. O jejím výjimečném postavení svědčí také celá řada cen, které za svá díla získala. Kromě místních literární cen se dočkala uznání i v zahraničí. Nominována byla také v Polsku a Německu, kde za knihu Peníze od Hitlera získala Usedomskou literární cenu a Cenu Georga Dehia. Její knihy a texty byly přeloženy do 17 jazyků. Příspěvek k dějinám radosti je jejím prozatím posledním počinem a bude zajímavé sledovat, zda se nějaké ceny dočká i za tuto knihu.

Když je v luxusním domě objeven oběšený podnikatel, nic nenasvědčuje tomu, že se nejednalo o sebevraždu. Přesto si tím není Policista úplně jistý, jeho instinkt mu napovídá něco jiného. Pátrání po pravdě jej dovede až k tajemnému oranžovému domu pod Petřínem. Zde se ocitá ve snovém světě plném smutku, bolesti a porozumění.

Radka Denemarková je pro mnohé (hlavně ty náročnější čtenáře) jasnou zárukou kvality. Autorka se neopakovatelným způsobem zarývá čtenáři pod kůži, kde zůstává ještě hodně dlouho po dočtení poslední strany. Stejně jako v předchozích knihách i zde snoubí jedinečnou lyričnost s vážnými tématy dnešní doby, které dodávají jejím dílům na naléhavosti a ponurosti.

Autorka se tentokrát rozhodla svou knihu zpracovat formou krimi románu. O detektivní zápletku zde ale jde až na druhém místě. Jedná se hlavně o poselství žen, které utrpěly znásilněním a útlakem mužů. Denemarková se však zcela záměrně vyhýbá popisu násilí, které balí do všudypřítomných metafor. Postupně tak čtenářům nakládá jeden neradostný osud za druhým, až se zdá, že pomyslné světlo na konci tunelu již nikdy nespatříme, ale přesto tam kdesi v dálce je.

Samotný příběh je utkán z několika rovin, vzdálených časem i místem. Vzájemně se prolínají a ovlivňují jedna druhou. Ve výsledku dostáváme ucelený příběh, který ve čtenářích vyvolá nejednu otázku a znepokojující pocit. Ovšem abychom jenom nechválili, jazyk, jakým je kniha napsaná, rozhodně nemusí sedět každému. Navíc přílišná lyrizace a hejna vlaštovek, které symbolizují znásilněné ženy, se mohou zdát občas až příliš nesrozumitelné a čtenář je tak nucen vše neustále bedlivě sledovat, protože stačí malá nepozornost a věci přestanou dávat smysl.

Radka Denemarková ve své nejnovější knize opět dokázala, že patří k tomu nejvýraznějšímu, co může současná česká literatura nabídnout. A i když není Příspěvek k dějinám radosti právě jednoduchým čtením, těm, kteří mu dají šanci, se odvděčí velmi silným prožitkem.

Autor: Petr Čapek

K dispozici je i e-kniha.