Život prokletý i požehnaný

Nakladatelství Host přišlo na Velký knižní čtvrtek s peckou, která se možná na první pohled tváří nenápadně, ale nakonec mi úplně vzala dech. Příběh malé Melanie, která skrývá víc tajemství, než je na první pohled znát, je nutností pro každého, kdo si oblíbil příběhy s tematikou „konce světa“ – protože právě ten na vás na stránkách Všemi dary obdarované čeká.

Melanie totiž nežije na vojenské základně jen tak z plezíru. Svět tak trochu skončil poté, co bylo lidstvo napadeno neznámým houbovitým parazitem, který mění lidi v lidožravá monstra – hladovce. A s každým kousnutím se šíří zase o jednu bezmocnou duši dál. Z Británie tak zbyly jen trosky a na základně uprostřed ničeho doktorka Caldwellová a její tým pod ochranou vojenské jednotky zkoumá, jak by se houbovitý nepřítel dal zničit.

Nikoho asi nepřekvapí, že základna je jednoho krásného dne napadena a útoku hladových stvůr neodolá. Těch několik přeživších se ve skupince, kde je mimo jiné také Melanie, její oblíbená učitelka, doktorka a také velící seržant, vydává směrem k Majáku, poslednímu zbytku civilizace na britských ostrovech. Ale jestli se jim podaří překonat pustinu i hladovci se hemžící města, zůstává ve hvězdách. A co je důležitější, mimo bezpečné zdi známé cely najednou Melanie pociťuje dříve nepoznaný spalující hlad. Co se to děje?

M. R. Carey není žádným spisovatelským nováčkem, právě naopak. Britský autor si své působení na čtenáře už několikrát vyzkoušel v mnoha komiksech, například se podílí na sérii o Luciferovi, oblíbené postavě z Gaimanova sandmanovského vesmíru. A je to vidět. Všemi dary obdarovaná je pečlivě vystavěné a do posledního drobečku promyšlené dílo, které vás nenechá vydechnout. Co na tom, že se odehrává ve fascinujících kulisách zničeného světa, který se pravděpodobně dostal na konečnou. Co na tom, že vám představí děsivého parazita, který s vědeckým zápalem likviduje své oběti a přetváří je podle libosti. Čelist vám spadne v okamžiku, kdy na první stránce potkáte jeho hrdiny, a ti vás až do konce nepřestanou okouzlovat.

Ačkoli nepřímo, M. R. Carey dává prostor hned několika vypravěčům, kteří by nemohli být odlišnější. V první řadě je tu samozřejmě Melanie – podivné, až příliš chytré a dospělé děvče, které svět kolem sebe vstřebává naivníma očima a hovoří o něm naprosto otevřeně a upřímně. Skrze její slova na čtenáře doléhá dusivá atmosféra situace, ve které žije, mnohem více, než kdyby se tento zážitek snažil zprostředkovat někdo dospělý. Melanie totiž nemá pocit, že by s jejím životem bylo něco špatně. To vidíme jen my, kteří se na něj díváme zvenčí.

A nebo učitelka Justineauová, která svádí těžký boj mezi profesní povinností a prostou lidskostí, které v příběhu často stojí na opačných stranách spektra. A doktorka Caldwellová, která se nějakou lidskostí absolutně nenechá zdržovat, svědomitě si jde za svým cílem, který je jasně daný. Její pasáže jsou suché a vědecké a překvapivě kruté a děsivé, ačkoli je právě ona nadějí pro k porážce se blížící lidstvo. Někdy je cena za vítězství zkrátka moc velká na to, aby byla zaplacena. A v neposlední řadě seržant, voják z povolání, věčně nedůvěřivý, ale v jádru laskavý, zocelený boji, snad možná trochu jednodušší než ti kolem něho, ale chápající o mnoho více.

Nesourodá skupinka se musí poprat o život a často se nachází ne v situacích mezních, ale v takových, které pomyslnou hranici už dávno překročily. Carey se nebojí své hrdiny testovat a týrat a ukazovat z nových úhlů a klást jim do cesty překážky, které jim otočí život naruby. Ačkoli se může zdát příběh Všemi dary obdarované jako akční oddechovka nebo jednohubka na jeden večer, skrývá se pod svištící příběhovou linií mnohem více. Příběh malé Melanie je totiž neobyčejně chytrý, ačkoli poměrně brutální a nikoli pro slabé žaludky. Připravte se, že po dočtení vám ještě dlouho bude ležet v hlavě. Autor cestou příběhem nadhodí mnoho palčivých otázek, na který si každý musí odpovědět sám.

Tenhle kousek je zkrátka něco, co si přečíst musíte – už jen proto, abyste si na Všemi dary obdarovanou sami udělali názor.

Autorka: Katka Stupková