Život je potřeba okořenit experimenty

Holka a ne ledajaká je autobiografickým portrétem americké herečky, scenáristky, režisérky a producentky úspěšného seriálu televizní stanice HBO Girls. Získala uznání kritiků, její počin byl dvakrát nominován na cenu Emmy a obdržela dva Zlaté glóby. Nic z toho by ale nebylo, kdyby její život nebyl plný karambolů, vzletů, pádů a naprostých šíleností. Lena je totiž neuvěřitelně komplikovaná osoba, která se nebojí otevřeně říct, co všechno ji dovedlo až do stádia, kdy jí například taková intimní záležitost, jakou je svlékání se před kamerou a natáčení lechtivých scén, nedělá žádný velký problém a bere ji už jako běžnou součást své práce. Přece jenom dělá to, co po ní chce šéfová… a tou je ona sama.

Kniha je rozdělena do pěti částí, v nichž se autorka věnuje lásce a sexu, svému tělu a přístupu k jídlu, různým druhům přátelství, barvitým pracovním zkušenostem i psychickým problémům, fóbiím a pravidelným návštěvám různých terapií a sezení. O všem se baví zcela otevřeně, často spíše vulgárněji a nebojí se na sebe prozradit i ty nejtrapnější zážitky. Nutno podotknout, že většina událostí může některé slabší jedince mírně vyděsit.

Do četby by se tedy měla pustit spíše čtenářka knihami a životními příběhy ošlehaná, neboť svéráznost vypravěčky dává znát, že jde o osobu, která v životě snad zažila už téměř všechno a rozhodit ji dokáže jen máloco. Což se ostatně dozvíte v samotné knize. Některé životní pády jsou rozpitvány natolik, že jsem osobně dostala šílenou chuť autorku více poznat a jsem rozhodnutá se na její oceňovaný seriál vrhnout co možná nejdříve. Mám pocit, že litovat určitě nebudu. Tato kontroverzní kniha ve vás totiž zanechá hluboký dojem a možná taky krapet zděšení až zhnusení. Je v ní plno popkulturních odkazů, citátů z knih, které napsaly převážně ženy, dlouhých hovorů o vagině, sexuálních experimentech a vlastním sebeobjevování, stejně jako o homosexualitě, uměleckém založení rodičů, partnerských vztazích… prostě o životě takovém, jaký doopravdy je. Ačkoliv ne všechny ženy jej musí nutně mít až takhle divoký.

Autorka: Petra Sýkorová