Zítra vstanu a zase zemřu…

All You Need Is Kill: Stačí jen zabíjet je nemálo objemný svazek. Přes čtyři stovky stran může zprvu působit jako varovný signál, že se na nich autor bude zbytečně vykecávat, jenže takovou obavu sestřelí v podstatě hned už samotná expozice, při níž umírá hlavní hrdina. A pak se znovu objeví na scéně. A jde zase do (stejného) boje. A opět to schytá. A zase se objeví ve hře. A ano, takhle to jde znovu a znovu, dokola a dokola. Jenže nejen nás, ale i Keidžiho Kiriju zajímá, jak je to xxxxx možné?! Ovšem, má to své výhody. Kiriju se může v boji zdokonalovat, odhalovat možné slabiny těch obrovských potvor, které na Zemi útočí a samozřejmě upravovat strategii. Ale opakovaná úmrtí a znovuzrození sebou nesou i stinné stránky. Pořád prožívat tytéž situace, nechápat, jak z této smyčky ven, cítit se vlastně unaveněji a unaveněji… a tak nějak sám.

Jak ale příběh postupuje, s tou samotou to nebude tak osudové. Do hry vstoupí Rita, slavná bojovnice, která nese stejné břímě jako Keidži. A neobvyklá romance může začít!

Zmínil jsem zde hned z úvodu slůvko komiks, nicméně se hodí upřesnění. All You Need Is Kill je příspěvek do světa mangy. A pokud s mangou nemáte zatím žádné zkušenosti, měli byste si ještě před čtením vyjasnit pár věcí.

Nejprve ty formální. Kniha se čte přesně opačně než knihy, které u nás běžně vycházejí. A obrácené je i čtení oken na jednotlivých stranách. (Nakladatel však dává do knihy i návod, tak se nebojte.)

Nyní ty, které už více souvisí se samotným způsobem vyprávění a stylem díla. I tento kousek pochopitelně kombinuje vše charakteristické, co si pod mangou lze představit. Velmi dynamický děj, který si nebere servítky se čtenářem a dokáže mu atakovat nejen zrak, ale i šedou kůru mozkovou. Ať už je taková kniha sebeakčnější, předpokládá, že budete otevřeni různým výletům do psychologie, filozofie či historie. Ne snad, že by právě tenhle počin byl až tak náročný, přesto i přes svou béčkovost předpokládá nějaký čtenářův intelekt. Jen tak totiž může komiks vyznít co nejlépe.

A hned vedle téhle zábavy pro chytrolíny se nacházejí i prvky, které u(spo)kojí nejednoho upoceného školáka či úředníka v rohu openspacu. Ženským postavám příroda hodně dopřála, jen na tom oblečení se jaksi šetřilo. Ale co naplat, při nejrůznějších pracovních úkonech to nesmí být překážkou, i za cenu, že občas bude něco vykukovat nebo působit (pochopitelně neúmyslně) svůdně.

Ale zpět k All You Need Is Kill. Utvořila jej dvojice Rjósuke Takeuči a Takeši Obata. Takeučiho způsob vyprávění dává co největší prostor akci, ale aby vyzněla, nebojí se do ní vkládat konflikty čistě psychologické – a finální bitka vlastně je především niterná. A Obatova černobílá kresba dynamiku jen potvrzuje. Občas budete mít sice před očima trošku zmatek, tolik pohybu a čar musí člověk přeci jen opatrně vstřebávat, odměnou vám však bude vpravdě živé čtivo, které vás – i přes obsáhlost knihy – nepustí. Fakt ne.

Jestli jste se s mangou zatím ještě nesetkali, právě tenhle kousek by mohl být skvělou vstupní branou. Nenechte se přemlouvat. Stačí mi pak jen v komentářích ponechat děkovný vzkaz, že jsem vás k tomu postrčil.