Zima přichází!

Po dobu 44 hodin a 33 minut vás všemi zákoutími rozsáhlého Martinova příběhu provede líbivý hlas Františka Dočkala, který si s vyzněním postav bravurně pohrává. Až máte pocit, že opravdu stojíte na hradbách Zimohradu a toužíte po svém vlastním zlovlkovi, či se krčíte v Králově přístavišti a snažíte se splynout se zdí, abyste jen tak náhodou třeba nepřišli o hlavu.

Pravda, tu a tam nevíte, zda se máte děsit toho, co přijde, anebo se naopak těšit. V pořádně vypjatých chvílích se najednou s další postavou podíváte někam úplně jinam, i přesto že potřebujete nutně vědět, jestli ta vaše oblíbená přežije. Ale přesně takový ráz prostě kniha má, přesně tak to George R. R. Martin zamýšlel. O oblíbené postavy se stará… tak trochu.

Ačkoliv jsem seriálovému zpracování propadla už s prvním dílem, knize jsem se vyhýbala jako čert kříži, protože se mi tu bichli vážně nechtělo držet v ruce. Když se ovšem objevila audiokniha, volba byla jasná. Musela jsem si ji naposlouchat, abych tedy konečně věděla, o co jde.

Byla jsem hned od prvních kapitol překvapená tím, jak moc se seriáloví tvůrci snažili knižní předlohy držet. Samozřejmě si věk i vzhled některých postav uzpůsobili k obrazu svému, protože sex nezletilé s mocným válečníkem by nejspíš diváctvo jen tak nezkouslo ani u HBO, ale jinak musím říct, že jsem navýsost spokojená. Poslouchat pak audioknihu po shlédnutí seriálu byla lahůdka.

Vypravěči stačil pouze hlas, kterým výborně dotvářel napětí. Někteří mohou namítat, že bylo audio ochuzeno o doprovodnou hudbu či hudební zvýraznění některých pasáží, či že vyprávění na posluchače mohlo působit spíše našeptaně. To ovšem atmosféře na ničem neubralo.

Audio verze knihy se poslouchá velice dobře, i když se musím přiznat, že mi tu a tam trhalo uši načtení některých jmen. Například takový Jamie [chajme] mi nezněl zrovna lahodně (tedy vzhledem k tomu, že sleduju seriál v originálním znění a předpokládám, že tam jsou jména čtena originálně). Ale s tím se prostě někdy musíte smířit. Celkově vzato je to ovšem kousek, který by vám rozhodně neměl uniknout. Hra o trůny je pěkně krvelačná podívaná, počtená i poslouchaná.

Autorka: Petra Sýkorová (Syki)