Železná lady

Při zakoupení knihy Margaret Thatcherové Umění vládnout získáte poukaz 1+1 vstupenka zdarma na tento film do kina Lucerna.

Nevděčnou úlohu ztvárnit Železnou lady (navíc, ještě za jejího života) dostala Meryl Streep. Tato slavná oscarová herečka pochopila význam této výzvy. Thatcherová je dodnes vnímána velmi kontroverzně, v některých částech světa dokonce silně negativně (zeptejte se v Argentině, která s Británií svedla válku o Falklandy). Pokud ale čekáte,že půjdete do kina na film, který „Maggie“, jak ji Britové říkali, oslavuje – budete nepříjemně zklamáni.  K tomu se ale hned dostaneme.

Železná lady stojí na Meryl Streepové. Na tom, jak elegantně a působivě dokázala zahrát Margaret Thatcherovou. Její potenciál ale zůstal trestuhodně nevyužitý. Film se až příliš podrobně věnuje postavě stárnoucí dámy – tedy tak, jak ji známe dnes – staré, nemocné paní, která vidí přízraky a tančí s nimi u okna. Na příliš velkém prostoru ji vykreslil jako pomatenou starou paní, což je divácky velmi atraktivní, protože Meryl Streep si tuto polohu Margaret Thatcherové očividně užívá a hraje ji velmi přesvědčivě.

Ukázkovým příkladem selhání scénáře je válka o Falklandy. V politickém životě Margaret Thatcherové hrála důležitou roli – byla milníkem ve vztahu mezi ní, a veřejnosti. Předtím byla nenáviděnou osobou, která zavírala doly a připravovala lidi o práci. Po válce o Falklandy byla ráznou političkou, které její „poddaní“ leží u nohou. Bohužel, tento důležitý předěl ve filmu trvá jen pár minut. Místo toho, aby filmaři více vysvětlili zásadový postoj Železné lady, věnují se opět její stařecké demenci.

Stejně tak chybí více prostoru, kde by se příběh věnoval závěru politické kariéry první (a zatím i poslední) britské premiérky. Margaret Thatcherová byla známa svou averzí vůči Evropské měnové unii a euru a tvrdě hájila libru jako jediné myslitelné platidlo ve Spojeném království. Šla tvrdě proti Evropské komisi a odmítala si od ní nechat „diktovat“. Z této doby pochází několik slavných projevů, které ale ve filmu nepochopitelně chybí. Škoda je to i proto, že v této roli by Meryl předvedla oslnivý výkon.

Film je tak spíš povrchním příběhem o vzestupu slavné baronky, než životopisným filmem o jedné z nejzajímavějších postav světové politiky druhé poloviny 20. století. Ta povrchnost filmu výrazně uškodila, ale pro nadšené fanoušky Meryl Streepové má film stále dost kouzla na to, aby peníze za lístek nebyly považovány za vyhozené. Na životopisný film o Margaret Thatcherové to je ale žalostné málo.