3163da2d

Ze života jednoho chuligána

Haiko je fotbalový chuligán. Nedokončil střední školu, žije v domě kde majitel pořádá surové a drsné zápasy psů a se svými nejbližšími kamarády se účastní smluvených rvaček s dalšími chuligány. Haiko věří, že se jednou dostanou do dějin a nemůže se dočkat až převezme místo svého strýce a převezme velení. Být chuligánem je pro něj naprosté osvobození. Zapomíná na matku, která odešla, na otce alkoholika, zapomíná na svou podřadnou práci nebo na přítelkyni, která ho odkopla.

Chuligán je autorovým debutem a pro svou prvotinu si zvolil nejen ne moc časté téma, ale celkově i zpracování celé knihy je jiné než bývá zvykem. Chuligán se totiž na první pohled tváří jako klasická kniha o drsných fotbalových fanoušcích. Všudy přítomná melancholie, násilí, vulgarismy, alkohol nebo drogy. To vše v knize najdete. Chuligán je ale hlavně příběh Haika. Jsou to jeho životní události, věci přítomné i minulé, je to jeho srovnávání se s realitou a prostředím, ve kterém žije.

Vypravěčem celé knihy je právě zmíněný Haiko, který vypráví nejrůznější střípky ze svého života. Kniha nemá ucelené kapitoly, prostě si plyne dál na základě Haikového vyprávění. Do jeho vyprávění ze „současnosti“ patří ale i věci minulé, které pomalu dotváří celý příběh a často vysvětlují proč se dějí určité věci tak či onak. Prostřednictvím Haika čtenář nahlíží do prostředí fotbalových zápasů, především do komunity chuligánů, která je plná vulgarit a násilí. Občasné zálety do minulosti zachycují významné i méně významné události týkající se dětství, dospívání, budování vztahů nebo i okamžiky plné smutku a ztrát.

Chuligán je kniha tak trochu pobuřující, zobrazující úplně jinou lidskou komunitu a prostředí. Philipp Winkler napsal surový ale zároveň smutný příběh mladého muže, který našel lásku v násilí, našel ji v pocitu těsně před rvačkou, našel ji po boku lidí, kteří s ním sdílejí všechny zkaženosti světa. Haiko je chuligán a to z mnoha důvodů. A jejich objevování je neméně zajímavé jako osudy Haikových společníků. I když jsou chuligáni považování za vyvrhele společnosti, kteří jen vyhledávají důvod se porvat nebo se pořádně opít, v jádru jsou to stejní lidé jako my. I oni chtějí mít pevné zázemí, chtějí mít rodinu a hlavně nechtějí být sami. A Haiko sám je. Je to outsider, který nemá moc štěstí a potácí se na hranici. Proto se upíná na své kamarády z dětství, se kterými vyrostl a dospěl a kteří tvoří základ rodiny, kterou si Haiko vybral.

Chuligán je neskutečně přisprostlá kniha, zábavná a morbidní zároveň. Drsná a citlivá, plná hnusu a tak trochu jiné lásky. Je to příběh muže, pro kterého je těžké posunout se dál, jít svou vlastní cestou. Jeho osud, stejně jako osudy ostatních protagonistů, je ale poutavý od začátku do konce a dokáže ve čtenáři vyvolat velkou škálu emocí. Chuligán je hodně osobitý, realistický a návykový, plný barvitých slov, fotbalového slangu a osamělosti. A rozhodně je to příběh, který stojí za pozornost. Není to ale kvůli tématice chuligánství, ale kvůli lidskosti, kterou v sobě má.

Autorka: Tereza Vršková