Zaslouží si lidstvo své místo na Zemi?

10. 7. 2017 v 15.00

Žijeme ve vesmíru sami? Skoro až klišé otázka, kterou si ale klade spousta z nás. Na toto téma vzniklo nespočet románů a sérií od spisovatelů z celého světa. V některých zemích je ale žánr sci-fi docela podceňovaný. Čínský spisovatel Liou Cch'-sin se to rozhodl ve své domovině změnit.

Mezi Amerikou a Čínou vždycky byla a bude velká konkurence. A tak i na čínském území vznikla tajná vojenská základna, kde se snaží navázat kontakt s mimozemskou civilizací. Uběhne několik desítek let. Objeví se nová počítačová hra, dojde k několika podivným událostem a úmrtím a začnou vznikat skupiny, které považují lidstvo za to nejhorší, co mohlo Zemi potkat. A aby nastolili tu správnou harmonii, jsou tito lidé schopni udělat cokoliv. Třeba podat pomocnou ruku někomu cizímu.

Problém tří těles je první díl ze sci-fi trilogie Vzpomínka na Zemi od čínského spisovatele Liou Cch'-sina. Cenami ověnčená série zaujala čtenáře nejen v Číně, ale i po celém světě. Žánr science - fiction byl ale v Číně vždycky doménou mladých čtenářů, studentů středních a vysokých škol. Problém tří těles na sebe ale připoutal pozornost i starších čtenářů, vědeckých odborníků a počítačových expertů.

Tento díl se odehrává v několika časových rovinách. Autor na svém počátku zachází ke Kulturní revoluci a postupně pak skáče o pár let dopředu až do naší současnosti. Problém tří těles je ale v žánru sci-fi něco nového a trochu odlišného. Liou Cch'-sin hravě smíchal zajímavý příběh s vědeckými poznatky, odbornými teoriemi a realistickým ztvárněním celého prostředí. Autor ale zachází mnohem dále a na každé stránce dokazuje jaký má neuvěřitelný rozhled v oblasti fyziky, moderní technologie nebo počítačových věd.

Žánrově se jedná o sci-fi, ale v celé knize najdete jen omezené množství akce, která je pro tento žánr specifická. Autor se více zaměřuje na rozhovory, vzpomínky na minulost a historii a dlouhé technické postupy. Kniha tak v sobě nese výrazný vědecký nádech, ale psaná je srozumitelně a jednoduše. Svým zpracováním, atmosférou a realističností pak občas nepřipomíná smyšlený příběh, ale zápis něčeho, co se opravdu událo.

Kapitolou samo o sobě jsou pak části, kdy autor popisuje prostředí počítačové hry Tři tělesa. Zpočátku jsou tyto výstupy možná trochu rušivé, ale pro vývoj děje jsou nepostradatelné. Virtuální realita je v tomto případě lehce magická až nadpřirozená, často ale i drsná a znepokojivá. A dobře se v ní odráží autorova představivost a schopnost popsat danou situaci do detailů přesně, jakoby se nejednalo o smyšlenou věc, ale o realitu.

V současné literatuře je Problém tří těles velké oživení. Ukazuje, že sci-fi není jen dominantou starších spisovatelů, ale zároveň je krásným příkladem toho, jak velký vliv může taková kniha mít. Celá trilogie se stala předmětem mnoha diskuzí a ovlivnila tvorbu i několika vědců. Liou Cch'-sin byl osloven Čínskou národní vesmírnou agenturou a okolo celé série se vytvořila lehká mánie. Na internetu je tak možné najít tvorbu fanoušků, kteří na svých sociálních účtech dopodrobna rozebírají postavy z knih a založili i organizaci PTO, která má v příběhu důležitou roli.

Problém tří těles je velice čtivý a svým pojetím i lehce dokumentární příběh, který oplývá chytrými zápletkami a dobře vykreslenými postavami. Obsahuje obrovské množství informací z technologických oborů a zároveň v sobě má i nutkavé zamyšlení nad samotným lidstvem a jeho rolí. Rolí v minulosti, současnosti i budoucnosti. Sám autor o knize řekl, že v ní psal o nejhorším možném vesmíru s nadějí, že se pokusíme učinit z naší Země její nejlepší možnou verzi.

Autor: Tereza Vršková