Zaručeně (ne)účinný lék proti dětské zlobivosti

23. 3. 2014 v 11.38

Máte doma neposlušné dítě? Sígra, se kterým si nevíte rady a všechny vaše snahy o nápravu jsou jako házení hrachu na zeď? Bojíte se, že neposlušnost vašeho dítka přeroste v něco daleko horšího? Tak mu přečtěte Pohádky pro neposlušné děti a jejich starostlivé rodiče! Protože, když nic jiného, bude alespoň vědět co ho čeká.

Taragelovy pohádky vyšly poprvé v roce 1997 a na Slovensku měly mimořádný úspěch. V roce 2002 se objevily i v českém překladu v nakladatelství Albatros a o čtyři roky později jim nový život vdechlo audio vydavatelství Supraphon s Aňou Geislerovou. Dnes, po dvanácti letech od prvního českého vydání, vychází pohádky znovu, tentokrát v nakladatelství Host s novým slušivým kabátkem.

Na čtenáře čeká dohromady čtrnáct velmi osobitých pohádek, které doplnil Jozef Danglár svými svéráznými ilustracemi. Postupně se tak setkáváme s extrémně lenošivým dítětem, špinavou holčičkou, která se nerada myje a smrdí, nebo dívenkou, co si z nosu vytvořila okurku, protože se v něm bez ustání dloube. Komu by to bylo přeci jen málo, dostane přídavek v podobě zajímavých bonusů: pomocný slovník, test neposlušnosti a přesvědčovací argumentář.

Jednotlivé příběhy jsou plné nečekaného a černého humoru, o čemž svědčí už jejich náměty. Autor se navíc nebojí a naplno odkrývá i žalostné konce svých hrdinů. Snad i ti nejmenší však pochopí, že jde především o legraci. Přesto se kromě nadšených zastánců najde i celá řada odpůrců této již legendární knihy. Jak se říká: sto lidí, sto chutí. Taragelův osobitý humor a Danglárovi kresby prostě nesednou všem. I díky tomu si kniha ponechává své nezaměnitelné kouzlo již tolik let.

I přesto bych však knihu nedoporučoval číst těm nejmenším. Taragel a Danglár napsali příběhy spíše pro puberťáky, kteří dokáží naplno pochopit a docenit nadsázku. Pokud plánujete tuto knihu pořídit své malé ratolesti, radši to ještě zvažte, protože se vám může stát, že místo poučení a výchovy, bude mít vaše dítko akorát tak noční můry.

Hodnocení 90 %

Autor: Petr Čapek