Zamotaný případ pro válečného veterána

3. 4. 2014 v 10.32

Jste-li autorem světoznámého bestselleru pro děti, což příběh Harryho Pottera bezesporu je, všichni s napětím očekávají, jak oslovíte dospělou část čtenářů. Povedlo se to novým detektivním románem J. K. Rowlingové?

V bohaté londýnské čtvrti Mayfair padá z balkónu světoznámá topmodelka. Policie okamžitě zahajuje vyšetřování. Po krátké době je však případ uzavřen jako sebevražda a Londýn hledá svoji další senzaci.

S výsledky a závěry policie však není spokojen bratr oběti. Rozhodne se případ sám prošetřit a najímá si muže jménem Cormoran Strike, válečného veterána z Afghánistánu, který své zkušenosti z armády využívá k provozování praxe soukromého detektiva. Ten v danou chvíli prožívá nelehkou životní situaci, hrozí mu finanční bankrot, a proto také případ přijímá. Na scénu mu pouhou náhodou personální agentura posílá sekretářku, která projeví více iniciativy než jen otevírání dopisů a vyřizování e-mailů a do případu se velmi aktivně zapojí.

Vyšetřováním vychází najevo skutečnosti, které pro svět, v němž modelka žila, a hlavně pro mnoho konkrétních lidí, nejsou zrovna příznivé. Neřku-li přímo ohrožující. To však detektiva nezastaví, a tak se i on sám ocitá v ohrožení života. I přes tuto nepřízeň osudu případ dostává svou druhou verzi, odlišnou od té policejní.

Kniha je velmi dobře popisně napsaná. Někomu to vyhovovat nemusí, avšak díky tomu čtenář získává přesný a jasný obrázek o prostředí a postavách, které jsou součástí příběhu. Cormoran je typem svérázného detektiva, s nímž během případu sdílíme i jeho životní situaci, vzpomínky na armádu a rodinu. Ta svým způsobem připomíná život oběti, do kterého vyšetřováním proniká. Pravdou zůstává, že vyprávění nemá takový spád, jaký bychom u detektivky možná čekali. Plně to však vynahradí zamotané zápletky, jež vás několikrát přinutí měnit názor na to, kde se skrývá pravda. Už si myslíte, že máte správný tip na rozuzlení - a pár dialogů ho, během několika řádků, zcela rozpráší. A závěr? Napínavý a spádný je, ne že ne. Ale nečekejte hromady mrtvol a krve, je to detektivní příběh, krásně napsaný, který vás přímo vtáhne do děje. Rozhodně máme důvod se těšit na další Strikův případ, který se již chystá.

Autor: Jiří Bílek