Za vůní levandule skrývá se láska

17. 9. 2017 v 20.19

Když se ozve křupavý zvuk rozlomené čerstvě vypečené bagety, z okna zavoní levandule z blízkých políček a ve sklenici se rosí dobré francouzské víno, víte, že jste v Provence. I tady kvete láska ve všech svých podobách. Ať už je to láska mladíka a starší dámy, domluvený sňatek, otcovská láska k synovi nebo naopak její absence u dcery a matky. Pohodlně se usaďte, nalijte si skleničku dobrého vína a ponořte se do mozaiky příběhů, které osloví každého čtenáře.

Ve slunné Provence se daří vinné révě jako nikde jinde. Rozlehlé vinice, levandulová pole a malé vesničky, kde vládne klid a dýchá rodinná atmosféra. Pro turisty nejkrásnější místo, které se na jihu Francie vyskytuje, ale pro tamější obyvatele je to především domov a také v jistém smyslu vězení. Předsudky a klepy se šíří jako všude jinde. Protože si tu všichni vidí takříkajíc nejen do talíře.

Didier Falque je toho zářným příkladem. A nejen on. Každý je tak trochu ovlivňován svým okolím, záleží jen na tom, co mu dal osud do vínku, do jaké rodiny se narodil a jaké „ideály“ si kdo vezme za své. Ať už jde o předsudky rasové, rodové nebo prachobyčejné klepy. To je ta odvrácená tvář krásy. Abych ale byla spravedlivá, síla atmosféry kouzelné Provence, klidu a zdejších hodnot z knihy dýchá stejným dílem.

Jednotlivé příběhy do sebe zdánlivě nezapadají, avšak tvoří mozaiku několika dekád v životě rodin, které žijí vinařstvím a prožívají všední i nevšední okamžiky štěstí, neštěstí, radosti i smutku. A to vše za doprovodu vína, dobrého francouzského jídla a pronikavé vůně levandule, která skoro dýchá z každé stránky. Rozmanitost vztahů, životních zkušeností i poměrů dává knize patřičný šmrnc, stejně jako vnímání jednotlivých postav, které jako výrazné koření vyčnívají a činí příběhy zajímavější.

Skladba hrdinů je správně vybraná. Autorka do nich vložila vše, co byste jako čtenáři mohli očekávat. Máte pocit, jako byste se ocitli přímo v místě děje. Působí autenticky, bez příkras a přirozeně. Dialogy i samotné vyprávění je prošpikováno francouzskými výrazy. Někdy jsou snadno rozlušitelné, i když francouzsky neumíte, některé by stálo za to někde vysvětlit. Co je typické pro knihy podobného rázu, zasvětí vás i do vod místního folkloru a dostanete chuť nejen na víno, ale i na zdejší pokrmy.

Způsob vyjadřování je vzletný, popis barvitý, ale ne přehnaně. Kniha se čte dobře, i když chvíli trvá, než se do dá do děje ponořit. Není to klasická love story, ale dobře vystavěná mozaika několika dějových linek, které se různě protínají a zase opouštějí. Jak už to i název knihy vypovídá, jde především o lidské emoce a pudy, které ovlivňují život i rozhodnutí svých nositelů. A těch je kniha plná.

Láska v Provence je ideální kandidát, pokud si chcete v deštivých dnech přivolat ještě trochu léta. Těžko byste hledali lepší knihu, která dokonale dokáže navodit správnou atmosféru. Nečekejte přeslazené a uplakané příběhy jako z telenovely, ale hluboké a zamyšlené vyprávění o lidech, kteří žijí na jednom z nejkrásnějších míst na světě.

Autorka: Tereza Bártová