21bc1705

Vzpomínky na lásku a nevyřčené příběhy, to je Červený adresář

Šestadevadesátiletá Doris žije sama. Praneteř Jenny se odstěhovala do Států, a tak se s ní a její rodinou vídá pouze prostřednictvím počítače. Kromě pečovatelky, která k ženě pravidelně dochází, není nikdo, s kým by mohla sdílet své vzpomínky. A že jich je!

Když byla Doris malá, dostala od otce krásný červený adresář, kam si zapisovala jména lidí, kteří prošli jejím životem. Teď, po mnoha letech, je většina jmen už dávno přeškrtaná, jejich nositelé zemřeli. Doris ví, že i její život se chýlí ke konci. Aby praneteři po ní aspoň něco zůstalo, začne své memoáry sepisovat. Ke každému jménu v adresáři se váže příběh a konkrétní vzpomínky. Co Doris prožila během války? Jak se ze Švédska dostala do Paříže a poté do New Yorku?

Kolikrát jsou právě vzpomínky tím jediným, co člověku zbývá. Ty, které vězí hluboko v ženině paměti, pomalu vyplouvají na povrch, aby na světlo vynesly nejedno tajemství.

Červený adresář je přímo stvořený pro milovníky rodinných příběhů, v nichž není nouze o pořádné překvapení. Pro Doris si jich život připravil poměrně dost. Když jí bylo třináct let, dostala se do Paříže, kde pracovala jako služebná. Poté, co ji doslova na ulici objevil módní návrhář, stala se manekýnou. Potkala velkou lásku a neváhala pro ni opustit vše, co si do té doby vybudovala.

Příběh je koncipován ve dvou časových liniích, část z minulosti je vyprávěna hlavní hrdinkou v ich formě, což ještě více umocňuje pocit autenticity. Budete doslova zaplavení přívalem emocí, které se vám zaryjí pod kůži. I když děj místy sklouzává do sféry červené knihovny, protože motiv, kdy aktérům osud nepřeje a jejich milostný život musí ustoupit jiným hodnotám, je už poměrně okoukaný, stejně si vás podmaní svou atmosférou. Velkou devizou je šarm a především nezdolná síla hlavní hrdinky. Prožila vzestupy i pády na dno. I přesto, že sama několikrát chybovala, člověk si ji musí zamilovat.

Doris je prototypem silné ženy, která se nevzdává. Pro Jenny, jež neprožila právě idylické dětství, je druhou matkou a celoživotním vzorem.

Červenému adresáři ale nedominuje pouze Doris a její pouť za láskou a lepším životem, do rukou se vám dostává dojemný a citlivě napsaný příběh o hledání kořenů a rodinných vazeb, o nevyřčených otázkách, i o čekání na smrt, která nevyhnutelně uzavírá koloběh života.