Vzdělávání v patnácti minutách!

6. 3. 2017 v 10.11

Rádi byste se dověděli něco nového, ale nemáte čas na vyčerpávající odborné publikace? Neobyčejné okamžiky historie vám osvětlí všelijaké události z dějin 20. století, přesto je to vhodná četba k rychlé kávě nebo na cestu do práce.

Známý český publicista a spisovatel, Karel Pacner, vydává další knihu zaměřenou na novodobé dějiny, která svou formou zabaví i laiky. Krátké kapitoly příjemně rozdělují jednotlivá témata, takže se člověku nestane, že by se začetl do textu plného jmen a dat, aby v půlce zjistil, že už vlastně ani neví, o čem čte. Nic takového zde nehrozí. Text je psán jednoduše a témata jsou většinou od prvního pohledu lákavá, například jak náš slavný Baťa obouval rakouskou armádu, proč žádný z atentátů na Hitlera nevyšel nebo jak se cítili piloti po shození první atomové bomby. Tato široká škála témat dává čtenáři možnost najít si to své. Vědecky založenou část publika nejspíš více zaujmou články o prvním tanku, raketometech, vzniku Nobelovy ceny či objevu gravitačních čoček. Pro ty humanitně zaměřené jsou tu naopak osobnější příběhy o útěku z koncentračního tábora nebo o tragédii vzniklé zavedením nevhodného léku do prodeje. Karel Pacner je také znám svou vášní pro vesmír a kosmonautiku, v knize se tak objevilo i několik kapitol z tohoto oboru.

Ačkoliv je kniha zábavná, nedoporučila bych ji jako doplněk ke studiu, neboť některá fakta nejsou úplně podložená, je poznat, že Karel Pacner má žurnalistiku v krvi, a tak vybraná témata zavání senzacechtivostí. Nevhodná mi také přišla poslední kapitola, neboť v knize, která se zabývá dějinami a celá se snaží držet pravdivých událostí, je na posledních stránkách vykonstruovaný příběh, ve stylu co by kdyby. Naopak velmi pozitivně bych hodnotila kapitolu týkající se trpasličí planetky Pluto, jež mi imponovala hlavně svou aktuálností a probudila ve mně zájem o danou problematiku. Kniha tak splnila mé očekávání, ale nijak nepřekvapila. Lehká četba pro všechny, co si rádi smlsnou na historických libůstkách.

Hodnocení: 70 %

Autorka: Tereza Ročková