Vytáhněte všechny kostlivce ze skříně!

15. 7. 2019 v 10.56

Perfektní žena, dokonalá matka a k tomu vzorová rodinka. Jako hrdličky na Wisteria Lane. A přece se za dveřmi může dít něco úplně jiného. Seznamte se se zoufalými ženami, jejichž trable jsou tak lidské jako je život sám. Tajemství má prostě každý. Některá bolí, jiná zase překvapují. Ať tak nebo tak, v Melbourne se rozhodně nenudí. A když se do města přistěhuje atraktivní Isabelle, začnou se teprve dít věci. U toho být prostě musíte.

Seznamte se s Essie, Fran a Ange. Mají život, jaký by si přála lecjaká žena. A přesto. Jsou nervózní, příliš sebemrskačské, a hlavně se pořád kontrolují. Navenek ale působí dokonale. Co když ale za dveřmi působí úplně jinak? Mají problémy, něco nezvládají, jsou nervózní a vyčerpané. I tak to prostě někdy bývá. Klid předměstí rozvíří příjezd nezadané Isabelle. Působí jako čerstvý vítr a je záhadná jako hrad v Karpatech. Kostlivci však začínají vylézat ze svých skříní a jsou víc než zákeřní. Mění rozhodnutí, osudy. A pak je tu ještě něco většího. Co přesahuje vaše nejbujnější představy… A klidné Melbourne se otřese v základech.

Je vždycky zvláštní, jak působí lidé na ostatní. K sobě jsou příliš kritičtí, ale okolí je bere jako vzor či jim závidí nejrůznější vlastnosti. Sally Hepworth se zaměřila právě na to a musím říct, že se jí v knize Rodina odvedle povedlo vytvořit perfektní reflexi předměstských paniček. Každá by chtěla být tou dokonalou, ale selhává při každodenních povinnostech. Její styl je upřímný, ukazuje všechny odstíny barev bez příkras. Každou pochybnost, zaváhání i chybu. To, jak dokázala popsat obě strany, je osvěžující. Každý čtenář se může se škodolibostí sobě vlastní pod fousy pousmát a říct si, že v tom není sám. Protože opravdu není.

Zápletka románu Rodina odvedle je rozhodně nečekaná. Během čtení vás napadne hned několik různých variant. Děj je navíc vnímán všemi zúčastněnými osobami. Což nabízí prostor pro srovnání, ale i různé úhly pohledu. Autorka vystavěla příběh zajímavě i proto, že hlavní „haló“ přijde ve chvíli, kdy se už dávno zaobíráte jinými kličkami. Jediné, co trochu pokulhává, je úplný závěr. Má smysl i svůj význam, jen strašně rychle klesá do ztracena.

Postavy ze začátku působí trochu studeně. I když se vyznávají ze svých nejniternějších obav. Postupně ale získávají lidštější tvář a jejich charaktery nabývají na síle. Každá je jiná, dokážete si představit, že to může být i vaše sousedka. A hlavně – dokážete se do ní vžít. Kostlivci jsou prostě všude.

Celkově velmi vydařený román s jemným náznakem thrilleru (opravdu hodně jemným). Rodina odvedle potěší různé kategorie čtenářů. Možná nejlépe cílí na maminky na mateřské (perfektní sebereflexe). Tímto románem ale nepohrdnou i další čtenáři. Své publikum si jistě najde.

Tereza Bártová